Click-Through Rate (CTR)
Met de Click-Through Rate (CTR) wordt de verhouding tussen het aantal vertoningen en aantal clicks aangeduid. De CTR wordt gebruikt om de effectiviteit en relevantie van een specifiek onderdeel te meten. Denk aan een specifieke link, advertentie, klik vanuit Google naar je website of een interactief element in verhouding tot het aantal keren dat het element is weergegeven of is vertoond aan gebruikers.
De formule voor het berekenen van de CTR is:
CTR = (Aantal klikken / Aantal vertoningen) * 100%
Bijvoorbeeld, als een advertentie 1000 keer is vertoond en 50 mensen hebben erop geklikt, dan is de CTR:
(50 / 1000) * 100% = 5%
Een hogere CTR duidt op een hoger percentage gebruikers dat geïnteresseerd is in de aangeboden inhoud en erop klikt. Het wordt beschouwd als een belangrijke maatstaf voor de relevantie en effectiviteit van een advertentie, een link of een call-to-action-element.
Een hoge CTR kan worden bereikt door de relevantie en aantrekkelijkheid van de inhoud te verbeteren, duidelijke en aantrekkelijke call-to-action-buttons te gebruiken, de positionering van de elementen te optimaliseren en de doelgroep nauwkeurig te targeten.
CTR wordt vaak gebruikt bij online advertenties, zoals bij betaalde zoekadvertenties (bijvoorbeeld Google Ads), display-advertenties, e-mailmarketingcampagnes en sociale media-advertenties. Het geeft adverteerders inzicht in hoe effectief hun advertenties zijn in het aantrekken van klikken en het genereren van verkeer naar hun website of bestemmingspagina. Het kan ook worden gebruikt om de prestaties van verschillende advertenties en campagnes te vergelijken en te optimaliseren voor betere resultaten.
Alle hoofdcategorieën:
AffiliatemarketingBrandingContentmarketingConversie optimalisatieCopywritingE-commerceE-mail marketingGrafisch vormgevingOnline marketingSocial mediaToolsWebdevelopmentWebshopsWebsitesZoekmachine adverterenZoekmachine optimalisatie