In deze blog:
Wat zijn instappunten en hoe ga je hiermee om?
Instappunten? We horen je nu denken ‘Wat?’. Dat begrijpen we. De term instappunten is er één die je niet vaak voorbij zult horen komen. Toch is deze term in de wereld van marketing en websites erg belangrijk. Wat zijn instappunten? Waarom is het bewust zijn van instappunten zo waardevol? En het belangrijkste: wat kun je hier eigenlijk mee?
Wat zijn instappunten?
De term instappunt kun je omschrijven als de pagina waarop een bezoeker je website of webshop betreedt. Dit kan betekenen dat je hoofdpagina een instappunt is, maar ook andere hoofdmenu items, landingspagina’s en blogs kunnen instappunten zijn. In de praktijk blijkt dat juist de hoofdpagina niet zo’n heel groot instappunt is. Het gros van de bezoekers komt vaak via andere pagina’s binnen. Instappunten hebben dus niks te maken met het commerciële of informatieve gedachtegoed van een pagina of wie er op jouw pagina terecht komt. De betekenis is dus echt zo simpel als we omschrijven. Het belang van een instappunt en wat je er mee kan is echter wat complexer.
Waarom is het bewust zijn van instappunten zo waardevol?
Het is erg belangrijk om te weten waar iemand op jouw website binnenkomt. Is iemand op zoek naar informatie of heeft iemand juist een koopintentie? Als iemand op zoek is naar informatie, is dit dan uit interesse of is deze interesse ontstaan vanuit de behoefte om uiteindelijk tot een koopintentie over te gaan? Allemaal vragen die bepalen hoe je een pagina inricht. Je wordt hierdoor gedwongen om na te denken over fotografie, teksten, knopgebruik en bijvoorbeeld het gebruik van leuke acties en wervende leuzen.
Doordat je bewust naar de pagina kijkt kun je de bezoeker beter tegemoetkomen. Stel dat… Je bezoeker komt op je website terecht via de term ‘lichtplan laten maken’. Door deze term in te tikken in de zoekmachines laat je al duidelijk zien dat je het maken van een lichtplan wilt uitbesteden. Je bezoeker is dus van plan zijn geld uit te geven, alleen weet hij of zij nog niet aan wie. De taak van jouw website is om die bezoeker dan over de streep te trekken. Het kan ook zijn dat iemand alleen ‘lichtplan’ intypt via de zoekmachines. Je kunt hier niet goed de intentie bepalen. Is iemand oriënterend? Is iemand van plan te kopen? Is iemand van plan het zelf aan te willen pakken?
Wat kun je met instappunten?
Instappunten en conversieoptimalisatie horen wij zelden in dezelfde uitleg terugkomen. Dat vinden we jammer, want wij zijn juist van mening dat de twee inherent aan elkaar zijn. Nog een mooi voorbeeld: ‘Auto kopen Hilversum’. Iemand geeft hier duidelijk aan dat hij of zij een auto wil kopen in Hilversum. Dus, waar is iemand naar op zoek? Een auto. Als je deze persoon op een tekstuele en geoptimaliseerde pagina uit laat komen zal deze bezoeker afhaken op het moment dat er geen auto’s getoond worden. Want waarom zou ik een tekst gaan lezen als ik auto’s wil kijken. Toch?
De andere kant is, je zult organische geen sterke posities krijgen op het moment dat je geen goede SEO-tekst opneemt in de pagina. Wat we vaak zien is dat er een SEO-tekst geschreven wordt met daarin een knop die verwijst naar het aanbod pagina. Echter kost je dit weer een klik, waardoor veel bezoekers zullen afhaken. Daarnaast zal een flink aantal van je bezoekers afhaken puur omdat ze in de eerste twee seconden al geen auto’s zien. Kortom, hoe lossen we dit paradox op? Heel simpel: toon als eerste de auto’s en toon daaronder pas de tekst. Beeld je in dat je eerst een stuk of 30 auto’s ziet en dat er dan een nieuw laagje ontstaat waarin de SEO-tekst staat.
De kunst van conversieoptimalisatie is niet zozeer het toevoegen van knoppen of slimme leuzen, wat er zeker wel een onderdeel van is. De kunst van conversieoptimalisatie is snappen wat iemands behoefte is op de pagina waar iemand op binnenstapt om zo een bezoeker vast te houden. Daarna doet de rest van de communicatie zijn magie wel.
Tot slot
Heb je zelf al eens nagedacht over de instappunten van je website? Google Analytics is een mooie tool om te zien waar mensen binnenkomen en afhaken. Dit is een handige truc om te ontdekken met welke pagina’s je als eerste aan de slag kunt. Als we dit onderwerp helemaal plat slaan, adviseren we je simpelweg om te kijken welke pagina’s op welke termen vindbaar zijn om vervolgens te bepalen of de intentie commercieel of informatief is. Kijk dan met een gezonde dosis scepsis naar je eigen pagina en benader de pagina alsof je zelf op zoek bent naar je eigen product of dienst. Wil je meer weten? Het nadenken over instappunten zit bij ons in het DNA. We vinden dit één van de leukste dingen om over na te denken. Waarom? Hier bereik je echt resultaat mee.