In deze blog:
Waarom cijfers niks zeggen
In de wereld van marketing draait het om cijfers. Meten = weten. Groen is goed, rood is slecht. Nulmeting, tussentijdse resultaten, KPI’s en ga zo maar door. Je kent ze wel, deze uitspraken. Maar is het in de praktijk echt zo zwart-wit? Deze vraag kunnen we met een “ja” én met een “nee” beantwoorden en de antwoorden vind je hieronder.
Wat bedoel je met cijfers?
Cijfers zijn mooie indicatoren. Cijfers die voor de hand liggen, zijn posities in Google. In het marketingwereldje gebruiken we wel eens de uitspraak: ‘als je een lijk wilt verstoppen, verstop je deze op pagina 2 van Google’. Kortom, plek 1 is mooi, plek 2 is goed, plek 3 is wel gewenst, plek 4… kan beter.
Er zijn natuurlijk zat andere cijfers die je in de wereld van marketing hoort terugkomen.
Om een goede basis te leggen zijn de volgende termen voor Google Analytics handig om te begrijpen:
- Bouncepercentage: dit is het aantal bezoekers t.o.v. het totale aantal bezoekers die niet verder komen dan één pagina.
- Conversies: aantal gemeten acties. Overigens ben je zelf vrij om te bepalen wat die actie is. Zo kun je een knop instellen als conversie, al raden wij aan je contactmomenten te meten. Dat wil zeggen, meet je clicks op het telefoonnummer, clicks op het mailadres, clicks op routebeschrijving, clicks op Whatsapp knop en ingevulde formulieren.
- Sessieduur: hoelang bevindt een bezoeker zich op een website of webshop.
En binnen Social Media kun je denken aan:
- Engagement: het cijfer wat men toekent aan de betrokkenheid van het publiek bij een social post (likes, comments, shares en saves).
- Reach: hoe groot is het bereik van het bericht wat je hebt geplaatst.
- Social Share of Voice: SSoV laat zien hoeveel je social media-gebruikers over jouw merk praten ten opzichte van je concurrentie.
Dit zijn maar enkele van de cijfers. In een latere blog duiken we hier verder op in.
Waarom cijfers wel wat zeggen, maar ook weer niet: deel 1
Laten we starten met een Bouncepercentage. In de basis kun je stellen dat het niet goed is wanneer een bezoeker niet verder komt dan één pagina binnen je website. Vaak wordt er al heel snel gedacht dat de content waarschijnlijk niet aansluit bij de bezoeker of misschien gewoon niet boeiend geschreven is. Laten we eerlijk zijn, na 4 regels heb je in het algemeen echt wel door of de pagina voor jou bedoeld is.
Máár – en nou komt het – wij stellen het volgende. Een website waar 100% bounce plaatsvindt, kan alsnog goed zijn. 100% bounce betekent dus dat 100% van de bezoekers, of dit er nou 10 of 1000 zijn, niet verder komen dan één pagina.
Dit heeft te maken met het instappunt binnen de website. Stel, je hebt een sportschool en biedt personal training aan. Je bent ook nog eens vindbaar op Personal Training in Veenendaal en een bezoeker stapt jouw website in via deze pagina. Dan is de kans zeer groot dat deze persoon opzoek is naar een personal trainer in Veenendaal. Nou hoor ik je denken ‘ja duh..’. Oké top, so far so good.
Als jij op zoek bent naar personal training in Veenendaal heb je een bepaalde behoefte. Je wilt weten wat de faciliteiten zijn, je wilt ongetwijfeld weten wat het kost en de kans is vrij groot dat je na het zien van eigen foto’s en goede teksten over wilt gaan tot een actie. Waarom wordt het een bezoeker dan vaak zo moeilijk gemaakt door allemaal knoppen of zelfs geen linkjes of knoppen te tonen?
Als een websitebezoeker overtuigd is, moet je gebruik maken van deze impuls. Deze persoon moet je vervolgens niet vervelen met je menustructuur of een knop die pas na 4x scrollen tevoorschijn komt. Nee, je moet bepalen wat voor jouw doelgroep, binnen jouw omgeving, op dat moment, de ideale actie is. Zit deze persoon bijvoorbeeld op zijn computer? En ben jij overtuigd dat wanneer iemand belt jij deze lead binnensleept? Zorg er dan voor dat je telefoonnummer ten alle tijden in beeld blijft als je scrolt en een opvallend kleurtje krijgt. Een goede positie hiervoor is rechtsboven naast je menu, met je opvallendste actiekleur. Gegarandeerd dat iemand die achter zijn computer zit zijn telefoon pakt en belt. Na dat belletje klikken ze weg, en voilà een bounce, maar wel een lead!
Waarom cijfers wel wat zeggen, maar ook weer niet: deel 2
Oké, check. Bounce overleven we dus wel. Maar nu komt het. Een marketeer kijkt naar jouw statistieken en zegt: pfoe, dat gaat niet best. Je registreert 0 conversies en je bounce is torenhoog. Maar, je hebt net wel dat belletje gehad en een lead binnen. Hoe kan dat nou?
Een conversie wordt pas gemeten ná een actie. Dat wil zeggen dat iemand op een knop of link geklikt moet hebben of een formulier hebben ingevuld en hebben verzonden. Máár als de persoon op zijn computer zit en het telefoonnummer overtikt in zijn telefoon valt er helemaal niks te klikken en dus niks te meten. Dus wederom, we meten niks, maar hebben wel een actie en potentiële klant.
Kortom
Dit is maar een greep uit het interpreteren van data. Laat je niet van de leg brengen als een marketeer zijn mooie praatje ophangt of als je zelf een kijkje waagt. Cijfers kunnen – zonder dat je het doorhebt – heel makkelijk in verbinding met elkaar staan en je ook heel makkelijk op een dwaalspoor zetten.
Wat wij het belangrijkste vindt is dat je luistert naar je gevoel. Je weet echt wel of het aantal leads en aanvragen toeneemt of niet.
Wil je verder brainstormen over dit interessante onderwerp? Kom gerust langs voor een bak koffie.