Neem contact op

Het nut van 301 redirects

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Het nut van 301 redirects

“Oeps. Pagina niet gevonden.” Je bent deze melding ongetwijfeld wel eens tegengekomen op een website. Een zogenoemde 404-pagina is niet alleen vervelend voor je bezoekers, maar het heeft ook een nadelige impact op de vindbaarheid van de website. De gedachte hierachter is ook vrij simpel uit te leggen. Als een bezoeker via een link (extern of intern) op een 404-pagina uitkomt, vindt hij of zij dit vervelend. Vind een bezoeker iets vervelend? Dan vinden de zoekmachines dit ook vervelend, want zij worden beoordeeld op de kwaliteit van de websites die ze aan jou laten zien. Je zult een zoekmachine die jou alleen websites laten zien die nog uit 1995 komen niet zo snel gebruiken. Hier zal ongetwijfeld ook een markt voor zijn, maar dat idee parkeren we even.

Het huwelijk van de 301 en 404

Kortom, we moeten wat met een 404 pagina om te voorkomen dat een bezoeker deze kan bereiken. Om het nut van 301 redirects goed uit te kunnen leggen moeten we eerst kijken naar het huwelijk van de 301 en de 404 melding. Een 404 melding kan veroorzaakt worden door meerdere redenen:

  • Een pagina is verwijderd.
  • De URL is gewijzigd.
  • De interne link naar een andere pagina is foutief aangepast.

Een 301 lost dit op. Een 301 redirect kun je vergelijken met een omleiding. Een omleiding langs de weg wordt vaak vergezeld door prachtige, gele borden en een routeaanduiding. Door deze routeaanduiding weet jij via een omweg toch je eindbestemming te bereiken. Nou klopt deze vergelijking niet helemaal, want via een 301 kom je op een andere bestemming uit, maar je snapt het idee van de omleiding, toch? Een 301 zorgt ervoor dat je automatisch via een stukje code wordt omgeleid naar de nieuwe pagina. Op deze manier ervaart je bezoeker geen hinderlijke 404 melding.

Wat zijn de consequenties van 404 (geen 301 redirect)?

In de praktijk zien we vaak het volgende gebeuren. Een argeloze eigenaar van een schoenen webshop gaat aan de slag met zijn producten. Hij verwijdert een product wat is uitverkocht. Niet meer dan logisch. Iets wat elke shop eigenaar wel kent. Vervolgens wordt er geen 301 aangemaakt. Máár, nu komt het.

De pagina is allang geïndexeerd door Google, er wordt naar dit product verwezen vanuit blogs, er zijn andere websites die dit artikel promoten en op social media staan nog wat posts met daarin een verwijzing naar dit geweldige product. Vervolgens kom jij als webshopbezoeker via één van deze opties op de webshop uit…. En, 404. “Oeps, pagina niet gevonden”. Als je geïnteresseerd bent in alternatieven kan het voorkomen dat je nog verder gaat zoeken via het menu of de zoekfunctie. Echter zal het gros van de bezoeker per direct de webshop verlaten. Hier zijn geen exacte cijfers voor, maar uit ervaring weten we dat dit flink op kan lopen. Met een 301 leid je de bezoeker om naar een nieuw product, een blog of in ieder geval iets wat relevants is. Zo behoud je een bezoeker en dus zal een zoekmachine dit belonen.

Mogelijkheden 301 WordPress websites

Je kunt op verschillende manieren een 301 redirect maken voor een WordPress website.

Aanpassen htaccess bestand
We beginnen gelijk met de meest complexe oplossing. De beste manier in onze optiek is het maken via 301’s via de htaccess. Je kunt bijvoorbeeld speciale plug-ins installeren, maar wij vinden dat minder plug-ins ten alle tijden beter is. Minder laadtijd, minder risico’s op plug-ins die achterlopen en daardoor veiligheidsissues en hacks kunnen veroorzaken.

Onderaan je htaccess file plaats je:
# BEGIN 301 REDIRECT
301 /oude-pagina/ https://hierkomtdeheleurl.nl/nieuwe-pagina/
# END 301 REDIRECT

Er zit wel een maar aan de htaccess. Als je in je htaccess bestand een spatie verkeerd zet, crashed je hele website. Dus je moet wel echt secuur én goed te werk gaan.

Aanpassen via plug-ins
Er zijn diverse plug-ins te vinden die je kan installeren waardoor praktisch iedere website- en webshopeigenaar zijn of haar eigen redirects kunnen maken. Een veelgebruikte plug-in en een plug-in die wij weleens voor klanten installeren is Redirection. Simpel om te installeren en simpel in gebruik. Na de installatie plaats je simpelweg de oude URL in de linker kolom en de nieuwe URL in de rechter kolom. Deze plug-in heeft ook een optie dat je redirections kunt automatiseren. Dit raden wij echter ten zeerste af. Je hebt namelijk geen controle over de redirect die wordt aangemaakt. Een nadeel is natuurlijk wel dat dit een plug-in is. Als de ontwikkelaar stopt met ontwikkelen zal de plug-in steeds minder goed of niet meer werken zodra WordPress zelf blijft updaten. Vooral bij grote 301 lijsten kan dit een groot probleem worden, omdat je het risico loopt alles kwijt te raken.

Veelgemaakte fouten 301 redirects

Als je met 301’s aan de slag gaat vinden we het belangrijk dat je de onderstaande tips meeneemt.

Linken naar dezelfde pagina
Als je linkt naar eenzelfde pagina creëer je een infinite loop. De pagina die je wilt bezoeken crashed omdat die oneindig vaak naar zichzelf blijft verwijzen en daardoor niet snapt wat geladen moet worden. We zien vaak de / in een 301 lijst staan die verwijst naar de hoofdpagina. Of bijvoorbeeld /contact/ naar /contact. Dat kan dus niet. We zien home naar home vaak gebeuren, omdat men denkt dat als je van www naar niet www gaat (of andersom) of van http naar https dat je dit via een home pagina 301 redirect regelt. Dit werkt niet zo. Het forceren van een www of niet www en een https leggen we in een andere blog uit.

Tip: open de pagina na het aanmaken van een 301. Zo zie je gelijk of de pagina nog werkt.

Spaties
In het htaccess bestand zijn we altijd erg waakzaam op spaties. Zonder dat je het door hebt sluipt er nog wel eens een spatie te veel of te weinig in je htaccess bestand en daardoor crashed je gehele site. Dus niet alleen je pagina, maar je gehele site.

301 niet omzetten als een pagina wijzigt naar wat het eerst was
Er zijn veel redenen te verzinnen waarom een pagina URL moet veranderen. Maar soms is het noodzakelijk deze weer te wijzigen naar de oude URL. Dit kan komen doordat een pagina terugzakt in de rankings, de wijziging was een foutje, een keuze die is teruggedraaid, etc. Vaak wordt dan vergeten de oorspronkelijke 301 te wijzigen waardoor het weer fout gaat.

BELANGRIJK: Handige tips

Om met je 301’s aan de slag te gaan hebben we een aantal tips:

Vervang interne linkjes
Plaats niet alleen een 301 en denk dat het daarmee is afgedaan. Er wijzen hoogstwaarschijnlijk nog interne linkjes (linkjes vanuit andere pagina’s) naar de oude URL. Zorg ervoor dat ook deze linkjes worden aangepast zodat je website clean and lean blijft.

Broken link check
Check je site periodiek op 404’s door het gebruik van brokenlinkcheck.com. Deze tool geeft heel pragmatisch weer waar en wat er misgaat in je website of webshop. Zo kun je snel je 301’s in orde maken.

Verwijs naar relevantie
Je weet dat je een 301 moet maken, maar waarheen? Uiteindelijk zoeken wij altijd naar het meest relevante om heen te wijzen. Klinkt logisch toch? Toch zien we vaak 301-lijsten met massa’s aan 301’s naar de hoofdpagina.

Wij leren beginners dit als volgt aan. Stel, je hebt deze link: Ruiterwebshop.nl/hoofdcategorie/subcategorie/productdetailpagina.
Als productdetailpagina afvalt maken we de 301 naar /subcategorie/. Als de hele subcategorie afvalt wijzen we naar /categorie/, valt de hele categorie af wijzen we naar home. Maar, onderaan de streep. Blijf nadenken. Als /subcategorie/ verdwijnt kun je ook kijken naar een andere relevante /subcategorie/. Bijvoorbeeld een groep /schoenen/ die wordt verwijderd kan prima verwijzen naar /laarzen/.

Tot slot

Zoals je merkt kunnen we hier heel lang over doorkletsen. In onze ogen is het waakzaam omgaan met 404’s en 301’s zeer belangrijk om je website stabiel vindbaar te houden. We kunnen het ons ook voorstellen dat je een beetje overweldigd bent door de hoeveelheid informatie. Wil je weten hoe dit van toepassing is op jouw website of webshop? Of wil je een second opinion op jouw 301-lijst?

Neem contact op


Auteur: Daryl Baars


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA Online zichtbaarheid en branding