Het belang van User Experience Design

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Wellicht heb je het wel eens voorbij horen komen: User Experience Design — maar wat betekent het eigenlijk? En wat maakt het zo belangrijk voor jouw website?

Wat is User Experience Design?

De user experience (oftewel: gebruikerservaring) gaat over hoe iemand zich voelt bij een interactie met een systeem. Dit kan dus gaan om de interactie tussen een persoon en jouw website, maar het kan ook gaan om mobiele applicaties, videogames of een groot touchscreen waar je een hamburger op kan bestellen. Elke vorm van interactie tussen mens en apparaat is een vorm van user experience.

De term User Experience Design (UX Design) betekent simpelweg dat je iets specifieks gaat ontwerpen met als doel om de user experience te verbeteren. We kunnen niet letterlijk ervaringen ontwerpen voor mensen, aangezien dat iets is wat mensen voelen en dus voor ieder persoon anders kan zijn. Maar we kunnen wél de middelen ontwerpen om de user experience een bepaalde richting op te sturen. Hoe je dat kan doen, leggen we in deze blog uit.

Waarom is User Experience Design belangrijk?

UX Design is belangrijk, omdat het inspeelt op wat een bezoeker nodig heeft en verwacht. Zodra je als merk aan een bepaalde vraag en verwachting kan voldoen, levert dit positieve ervaringen op bij de klant. Positieve ervaringen kunnen vervolgens zorgen voor klantenbinding. Heb jij een go-to website waar je altijd bepaalde spullen koopt? Grote kans dat je hier een goede user experience hebt gehad. Of draai dit scenario eens 180° om: Valt de user experience ontzettend tegen? Wedden dat je dan afhaakt en niet snel meer terugkomt? Ontzettend waardevol dus!
Naast een positieve user experience voor de klant, geeft UX Design nog meer waardevolle inzichten. Het stelt je in staat de gehele klantreis in kaart te brengen (Customer Journey), waardoor je in kan zoomen op alle verschillende facetten die jouw bedrijf succes op kunnen leveren. Op deze manier kan je sleutelen aan losse onderdelen van de klantreis, in plaats van continue hele processen om te gooien en hopen dat het nu wel werkt. Zonde van je tijd en geld, als achteraf blijkt dat maar één onderdeel in de klantreis niet goed verliep.

Wat maakt een goede user experience?

Zoals we hierboven al gemeld hebben: ervaringen zijn voor ieder persoon anders. We kunnen dus wel de middelen ontwerpen, maar niet de ervaringen zelf. Er zijn enorm veel factoren die je kan gebruiken tijdens het ontwerpen van de juiste middelen. Het allerbelangrijkste is dat je in de huid kruipt van je bezoekers en erachter komt wat ze zoeken, nodig hebben en verwachten. Dit doe je door naar je bezoekers toe te stappen, met ze te praten, de juiste vragen te stellen, kijken naar hoe je website gebruikt wordt en kritisch te blijven op je eigen website. Door te luisteren en observeren leer je al ontzettend veel.

Door goed onderzoek te doen vind je vaak bepaalde pijnpunten bij bezoekers. Wij zien deze pijnpunten vooral als mogelijkheden en kansen om jouw website nog beter te maken. Misschien kom je er wel achter dat een groot deel van de bezoekers jouw productfoto’s onduidelijk vinden of blijken je teksten heel moeilijk leesbaar, waardoor mensen afhaken. Of wellicht snapt niet iedereen hoe het bestellen en betalen werkt in jouw webshop. Dit zijn maar een paar voorbeelden van pijnpunten waar je alleen achter gaat komen door te testen, te observeren en naar je bezoekers te luisteren.
Nadat je waardevolle informatie hebt verzameld vanuit je bezoekers, kan je middelen ontwerpen die de user experience ook daadwerkelijk zullen verbeteren. Door te blijven testen en vragen kan je steeds beter aan de vraag en verwachting van je bezoekers voldoen.

Hoe nu verder?

Nu je weet wat UX Design is en waarom het zo belangrijk is, vraag je je wellicht af hoe je nu verder kan. Daar helpen we je natuurlijk graag mee! Vanuit onze kennis en expertise weten wij hoe we gedegen onderzoek moeten doen, de juiste vragen kunnen stellen, hoe we conclusies kunnen bepalen en het allerbelangrijkste: hoe we de ervaringen van bezoekers op jouw website kunnen upgraden. Dit allemaal op een meetbare manier waarin we enorm waardevolle data verzamelen.
Samen gaan we opzoek naar de pijnpunten die bezoekers in je website vinden, bedenken we de juiste doelen en middelen voor het verbeteren van je website en zorgen we voor een sterkere klantenbinding.

Wil je graag aan de slag met het verbeteren van de ervaringen die bezoekers op jouw website hebben én wil je tegelijkertijd meer klantenbinding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Samen kijken we wat er allemaal mogelijk is!


Auteur: Wessel Kramer


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team