In deze blog:
Welk social media platform is geschikt voor jouw bedrijf?
Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, TikTok, YouTube en noem maar op. Het social media landschap is oneindig en veranderd elke dag. Welke social media kanalen zijn geschikt voor jouw bedrijf of merk? Om deze vraag te beantwoorden, nemen we in deze blog de top 5 social media platformen onder de loep.
Het juiste social media kanaal
In een ideale wereld maak je één social media post en plaats je die op alle social media kanalen. Helaas werkt dit niet, want elk kanaal heeft een andere functie en doelgroep. Net zoals veel zaken is het belangrijk om een goede basis aan te leggen en deze te combineren met iets wat perfect aansluit op de doelen van het bedrijf.
Iedereen kent Facebook. Met 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 7,3 miljoen dagelijks (2021), is Facebook het grootste social media platform over de hele wereld en dus ook in Nederland. De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen (2o t/m 64 jaar). Alle jongeren (onder de 20 jaar) hebben Facebook massaal verlaten en ingeruild voor andere kanalen zoals Instagram, Snapchat en TikTok.
Wij zijn van mening dat een Facebook Bedrijfspagina voor elk bedrijf of merk van belang is. Het vormt als het ware de basis, want zonder Facebook Bedrijfspagina kan je niet adverteren op Facebook en/of Instagram. Facebook is vooral geschikt om een community mee te bouwen en om nuttige informatie te verspreiden voor het vergroten van brand awareness.
Instagram heeft sinds 2019 de grootste groei gemaakt in het social media landschap. In 2021 telt Instagram zo’n 5,9 miljoen Nederlandse gebruikers en groeit de afgelopen twee jaar met zo’n 5% per jaar. De gebruikersgroep van Instagram zijn vooral jongeren (tussen de 15 en de 20 jaar) en jongvolwassenen (21 t/m 30 jaar).
Op Instagram staan foto’s en video’s centraal. De captions komen vervolgens op de tweede plek. Met de komst van IG Reels worden video’s steeds populairder en door middel van IG Shops worden er tegenwoordig steeds vaker aankopen gedaan. Als je nadenkt over het implementeren van een social influencer strategie, dan is Instagram ook onmisbaar.
Het enige, échte zakelijke social platform in Nederland – LinkedIn. Vorig jaar zat dit platform nog op 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers, maar in 2021 is dit al gestegen naar 5 miljoen (6%). De grootste leeftijdsgroepen op dit medium zijn 20 t/m 39 jaar (47%) en 40 t/m 64 jaar (37%), bestaan voornamelijk uit gebruikers met een opleiding .
LinkedIn is net weer anders dan alle andere social media kanalen. Op dit platform hebben mannen de overhand (54%), in tegenstelling tot andere platformen – waarin vrouwen de grootste groep zijn op basis van geslacht. Netwerken, engagement en het zoeken van werknemers of werkgevers staan centraal.
In 2018 lagen Pinterest en Twitter nog kop aan kop, tegenwoordig (2021) heeft Pinterest Twitter behoorlijk ingehaald. Met een totaal aantal Nederlandse gebruikers van 3,9 miljoen (groei van 10% t.o.v. 2020 is Pinterest het hardst groeiende social media kanaal binnen onze top 5.
Het is niet zozeer bedoeld om dagelijks te gebruiken, maar vooral om inspiratie op te doen. De meeste gebruikers zijn vrouwen (en voornamelijk moeders). Beeld en video staan centraal en daarnaast is Pinterest ook zeer geschikt om door te linken naar websites. Tegenwoordig kan je ook adverteren op Pinterest.
Dit social media platform kenmerkt zich aan de unieke Tweets (posts) van maximaal 280 tekens. Ondanks dat dit het ‘kleinste’ platform is uit onze top 5, groeit Twitter nog steeds. In 2021 tellen we 2,9 Nederlandse gebruikers, waarvan de grootste doelgroep tussen de 20 en 40 jaar oud.
Op Twitter wordt veel gesproken over het nieuws van nu. Het is dan ook een kunst om op te vallen, door snel in te haken op actualiteiten.
YouTube & TikTok
Wellicht vraag je je af waarom YouTube en TikTok er niet tussen staan. De nieuwkomer TikTok is namelijk dit jaar met 149% gegroeid (1,7 miljoen volgers totaal) en dat is onwijs veel. YouTube doet het ook nog steeds goed, met 9,1 miljoen Nederlandse gebruikers. We hebben hier bewust niet voor gekozen, omdat we uit ervaring weten dat video content niet te vergelijken is met ‘normale’ content. Houd vooral onze website in de gaten, want wie weet verschijnt er binnenkort een blog over video content.
Tot slot
We hopen dat we je verder hebben geholpen met het kiezen van geschikte social media kanalen voor jouw merk of bedrijf. Twijfel je toch nog of wil je uitgebreidere uitleg ontvangen? Laat het ons weten en neem contact op.