Neem contact op

Tips voor je socials tijdens de feestdagen

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Tips voor je socials tijdens de feestdagen

Nu de zomer voorbij is komen de donkere regenachtige dagen ons weer tegemoet. Tijd om uit te kijken naar de resterende maanden van dit jaar en alle feestdagen die erbij horen. Bij veel van deze dagen zijn er speciale regelingen binnen je bedrijf die je wilt communiceren naar je klanten. Denk hierbij aan aangepaste openingstijden of unieke kortingen. Ik heb hieronder een aantal tips en tricks geschreven waarom Social media een belangrijke tool kan zijn gedurende deze tijd van het jaar.

In deze blog:

Acties en kortingen

Er zijn verschillende feestdagen waar je als bedrijf op in kan spelen. Denk aan Halloween, Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Rondom deze feestdagen vinden mensen het juist leuk om speciale acties of kortingen tegen te komen van hun favoriete bedrijf of winkel. Tijdens de feestdagen wordt er door mensen toch veel geld uitgegeven en hoe fijn is het dan als jij een unieke kortingscode hebt waarmee je geld bespaart of een unieke ervaring krijgt bij je aankopen. Als men nog niet 100% zeker is over hetgeen ze willen kopen, dan zitten ze nog in de overweging fase. Als bedrijf kan je hier perfect op inspelen door deze doelgroep kennis te laten maken met jouw product zodat ze vervolgens de volgende stap van de customer journey doorlopen. De laatste stap is de actie fase waarbij ze de aankoop doen.

Handig om te weten

Tijdens deze dagen zijn er ook vaak afwijkende openingstijden (extra koopavonden) of dagen dat je helemaal gesloten bent (denk hierbij aan Eerste Kerstdag of Nieuwjaarsdag). Klanten zijn graag op de hoogte van afwijkende tijden zodat ze niet last minute voor verrassingen komen te staan. Houd er rekening mee dat veel mensen ook nog last minute gaan shoppen. Begin daarom vroegtijdig met het communiceren op je Social mediakanalen zodat jouw klanten niet teleurgesteld zijn en op tijd kunnen beginnen met aankopen of voorbereidingen doen. Als extra tip: denk aan unieke acties zodat klanten je onthouden en over je gaan praten tegen hun familie en vrienden met als uiteindelijk doel dat ze een vaste klant worden of in elke geval het jaar erop weer gebruik van je maken.

Create the feeling

Doordat meer mensen zich nu op een positieve manier kunnen bemoeien met de realisatie van een website, is het ook mogelijk dit sneller te doen. Webflow kan een bedrijf minder afhankelijkheid geven van bepaalde rollen. In plaats van dat een marketingteam iets bedenkt, dit laat visualiseren door het designteam en het vervolgens moet laten bouwen door het developerteam, kunnen deze processen veel meer parallel lopen en worden rollen veel meer hybride. Als een medewerker uit het marketingteam het idee al kan visualiseren en een werkend model kan maken in Webflow, scheelt dat enorm veel tijd. Zo is het ook mogelijk om sneller te bepalen of een idee gaat werken of dat er nog wat langer over nagedacht moet worden. De tijd die wordt bespaard, kan vervolgens geïnvesteerd kan worden om nog betere ideeën te bedenken en creativiteit te laten floreren.

Weten en meten

Neem je bovenstaande tips van harte en ga je dit jaar tijdig starten met het extra inzetten van Social media en ben je benieuwd of dit ook zinvol is geweest, dan is het handig om een goede 0-meting te maken rondom deze speciale dagen. Wat laat zo’n meting nu precies zien?

  • Hoe vaak wordt er op een bericht geklikt
  • Delen mensen jouw bericht onder hun eigen netwerk
  • Wat is de interactie geweest. Taggen ze een vriendin, buurvrouw of moeder om ze ook op de hoogte te stellen van een bepaalde actie. Hebben bezoekers je bericht een like gegeven, een reactie geplaatst of is er een actiecode gedownload etc.

Hieruit kan je een goede analyse maken wat voor soort berichten jouw doelgroep wél aantrekt en welke berichten minder goed zullen werken.

Tot slot

Heb jij zelf al eens nagedacht hoe je het beste jouw Social media kan inzetten tijdens de speciale (feest) dagen? Het bedenken, maken en inplannen kan veel tijd kosten als je niet weet waar je moet beginnen of hoe jij het beste jouw doelgroep kan benaderen. Bij INOMA zijn we gespecialiseerd in content marketing en weten we precies wat goed werkt en hoe je bepaalde berichten ook nog extra kan boosten. Nieuwsgierig hoe jij het beste je Socials kan inzetten of benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? We vertellen je er graag meer over.

Neem contact op


Auteur: Glennys Baars


Ga terug naar het overzicht

Recente blogs

Wil je alles weten rondom online marketing en websites? Lees onze blogs.

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

INOMA
INOMA team