Terug naar het overzicht

Van dansjes naar databank: TikTok als zoekmachine?

TikTok


Rondom online content en sociale media is er altijd wel iets nieuws op komst. De laatste jaren heeft zo ook TikTok de wereld veroverd met de korte, pakkende video’s. Is er een mogelijkheid dat TikTok, wat ooit is begonnen als platform voor dansende tieners, de nieuwe zoekmachine wordt? In deze blog nemen we je mee naar enkele ontwikkelingen van TikTok.

Het belang van visuele content

Visuele content is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Mensen hebben steeds minder tijd en aandacht voor hele lange teksten en willen snel en gemakkelijk informatie ontvangen. TikTok speelt perfect in op deze trend met de korte video’s. De video’s variëren van grappige filmpjes tot educatieve tutorials en lifestyle blogs. De opkomst van TikTok heeft aangetoond dat visuele informatie aantrekkelijker is geworden. Aantrekkelijker dan tekstuele content?

Zoekopdrachten via hashtags

TikTok heeft een zoekfunctie die gebruik maakt van hashtags. Dit lijkt erg op de manier waarop zoekmachines zoals Google zoekresultaten laten zien op basis van trefwoorden. TikTok gebruikers kunnen eenvoudig door een hele bak aan content scrollen. Dit door alleen hashtags te gebruiken die relevant zijn voor hun interesses. Hierdoor wordt TikTok niet alleen een platform voor het ontdekken van nieuwe trends. Ook wordt TikTok een plek waar gebruikers op zoek gaan naar specifieke zoekresultaten en informatie.

Informatieve content wordt populair

Er is een zichtbare verschuiving geweest binnen TikTok naar meer informatieve content. Gebruikers delen nu korte tutorials, tips en advies over verschillende onderwerpen. Dit kan zijn van koken tot technologie en van gezondheid naar nieuwsberichten. Deze verschuiving naar informatieve content maakt TikTok aantrekkelijk voor gebruikers. Je krijgt snel antwoord op je vragen in de vorm van een video, visuele content dus.

Influencer marketing

Ook de merken en influencers hebben TikTok ontdekt. Bedrijven bereiken met originele, informatieve content een enorme groep mensen. Influencers hebben een leuke extra inkomstenbron gevonden. Dit heeft geleid tot meer gesponsorde content en samenwerkingen tussen merken en TikTok gebruikers. Als TikTok zich blijft ontwikkelen als platform voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten, kan het een concurrent worden voor andere zoekmachines.

Uitdagingen voor TikTok

Hoewel TikTok goed op weg is en potentie heeft om een nieuwe vorm van zoekmachine te worden, zijn er ook een aantal uitdagingen. Ten eerste is TikTok nog steeds vooral gericht op entertainment. Daarbij is niet alle informatie even betrouwbaar. Het ontbreekt aan algoritmen en processen om de echtheid van berichten te controleren. Ten tweede is TikTok nog niet zo diepgaand als andere zoekmachines zoals Google wanneer het gaat om ingewikkelde vragen of grote onderzoeken.

TikTok als zoekmachine?

TikTok als zoekmachine? TikTok heeft nog niet helemaal een zoekmachine zoals Google vervangen. Toch zijn er wel duidelijke veranderingen die potentie laten zien om dit wel te kunnen. Met een grote groei aan informatieve content, zoekfuncties en populariteit bij bedrijven en influencers, heeft TikTok de mogelijkheid om nog groter te worden binnen het internet. Het zal interessant zijn om te zien hoe TikTok zich verder zal ontwikkelen en of het in de toekomst daadwerkelijk de nieuwe zoekmachine wordt die we allemaal gaan gebruiken. Google en andere zoekmachines zijn nog steeds veruit het meest dominant op het internet.

Meer bekendheid op zoekmachines

Heb jij hulp nodig bij het goed vindbaar worden op zoekmachines zoals Google? Neem vrijblijvend contact met ons op en kom eens langs voor een lekker bakje koffie. Samen bespreken wij graag de mogelijkheden en denken met je mee.

Neem contact op

Terug naar het overzicht
INOMA

Zien we jou snel?

Onze aanpak is eigenwijs, met een proactieve houding en bewezen resultaten als fundament. We duiken diep in jouw markt, combineren kennis met kunde en bieden op maat gemaakte oplossingen voor jouw specifieke marketingvraagstuk. Daarbij willen we niet alleen jouw doelen behalen maar deze overtreffen. Kies je voor INOMA, dan kies je voor groei!

Maak een afspraak

INOMA - parkeren

Marketingadvies

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.