De creatieve zoekmachine Pinterest is bezig met een opmars in de online wereld. Waarschijnlijk heb je het zelf wel eens gebruikt om inspiratie op te doen. Pinterest is echter ook aantrekkelijk om te gebruiken voor je bedrijf. Hoe je dit het beste kunt doen leggen wij uit in deze blog:
In tegenstelling tot diverse social media kanalen heeft Pinterest een enorm grote doelgroep. Van 18 jaar tot 50+ weten ze allemaal de weg te vinden naar de creatieve zoekmachine. Opvallend is, dat 80% van de gebruikers het platform gebruiken via hun smartphone. Dit is handig om te weten, zodat je hier gebruik van kunt maken. Pinterest wordt vooral gebruikt om inspiratie op te doen en ideeën op te slaan. Eigenlijk kun je Pinterest dus zien als een online moodboard.
Als je een zakelijk account hebt aangemaakt voor je bedrijf kun je aan de slag met het aanmaken van boards. Maak borden met niet te specifieke onderwerpen, maar denk bijvoorbeeld aan ‘kleding’ en ‘sieraden’. Maak in het begin maximaal 10 boards aan. Hierdoor ziet Pintetest dat jij op een “normale” manier start. Ga vervolgens bezig met je boards te vullen. Doe dit ook met relevante pins (foto’s) voor het bord. Zo heb je namelijk meer kans dat mensen je board gaan volgen. Hierdoor krijgen mensen eerder jouw pins te zien!
Als je een zakelijk account hebt aangemaakt voor je bedrijf kun je aan de slag met het aanmaken van boards. Maak borden met niet te specifieke onderwerpen, maar denk bijvoorbeeld aan ‘kleding’ en ‘sieraden’. Maak in het begin maximaal 10 boards aan. Hierdoor ziet Pintetest dat jij op een “normale” manier start. Ga vervolgens bezig met je boards te vullen. Doe dit ook met relevante pins (foto’s) voor het bord. Zo heb je namelijk meer kans dat mensen je board gaan volgen. Hierdoor krijgen mensen eerder jouw pins te zien!
Voor Pinterest kun je het beste verticale foto’s gebruiken. De foto’s zijn op de computer en telefoon allemaal horizontaal en verticaal te zien. Het voordeel van een verticale foto is dat je foto langer in het beeldscherm blijft als de gebruiker op het scherm scrolt. Gebruik ook foto’s met een hoog contrast. Passende foto’s met een hoog contrast vallen meer op tussen andere foto’s. Wil je geen product laten zien op Pinterest, maar wil je een post of dienst onder de aandacht brengen? Dat kan! Maak met een mooie template een foto met korte tekst. Denk hierbij aan hoe je het wilt laten opvallen tussen de rest van de foto’s. Houd er rekening mee dat het geen rommeltje op je boards laten worden. Als je een foto plaatst maak dan ook gebruik van de optie om een link achter je foto te zetten. Als mensen dan op je foto klikken gaan ze naar de site toe en wellicht haal je hier een extra lead uit!
Je kunt met een organisch bereik al ver komen in de wereld van Pinterest, maar soms wil je extra opvallen en dat je foto’s bij de juiste doelgroep komt. Dit kun je op verschillende manieren doen. Wij zetten ze voor jou op een rijtje.
Wil jij dat je pins veel gezien worden? Zorg dat er met regelmaat nieuwe pins op je pagina komen. Pinterest beloont je namelijk als je consequent blijft pinnen. Dus ga niet 3 maanden vol spammen en dan ineens 3 maanden verdwijnen. Het platform ziet je als bot en zal in de toekomst als je weer start minder laten zien. Je kunt ook 2 weken vooruitplannen binnen het platform. Dit zelfs met meerdere pins. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, maar je kan er weer de leukste opdrachten mee binnenhalen!
Heb jij geen tijd of kennis om je social media en Pinterest bij te houden? Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.
Auteur: Glennys Baars