Terug naar het overzicht

Pinterest zakelijk gebruiken

Pinterest zakelijk gebruiken

De creatieve zoekmachine Pinterest is bezig met een opmars in de online wereld. Waarschijnlijk heb je het zelf wel eens gebruikt om inspiratie op te doen. Pinterest is echter ook aantrekkelijk om te gebruiken voor je bedrijf. Hoe je dit het beste kunt doen leggen wij uit in deze blog.

In deze blog:

De doelgroep

In tegenstelling tot diverse social media kanalen heeft Pinterest een enorm grote doelgroep. Van 18 jaar tot 50+ weten ze allemaal de weg te vinden naar de creatieve zoekmachine. Opvallend is dat 80% van de gebruikers het platform gebruiken via hun smartphone. Dit is handig om te weten, zodat je hier gebruik van kunt maken. Pinterest wordt vooral gebruikt om inspiratie op te doen en ideeën op te slaan. Eigenlijk kun je Pinterest dus zien als een online moodboard.

Boards

Als je een zakelijk account hebt aangemaakt voor je bedrijf kun je aan de slag met het aanmaken van boards. Maak borden met niet te specifieke onderwerpen, maar denk bijvoorbeeld aan ‘kleding’ en ‘sieraden’. Maak in het begin maximaal 10 borden aan. Hierdoor ziet Pinterest dat jij op een “normale” manier start. Ga vervolgens bezig met het vullen van de borden. Doe dit ook met relevante pins (foto’s) voor het bord. Zo heb je namelijk meer kans dat mensen je bord gaan volgen. Hierdoor krijgen mensen eerder jouw pins te zien.

SEO

Net zoals bij andere zoekmachines kun je bij Pinterest ook gebruik maken van SEO. Door de SEO op orde te hebben, krijg je organisch  meer bereik op je account. Een eenvoudige manier is door je woord in de zoekbalk te plaatsen en te kijken welke populaire onderwerpen tevoorschijn komen. Dit kun je doen met woorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Vervolgens kun je deze woorden ook in de omschrijving van het bedrijfsaccount verwerken. Daarnaast kun je voor elke foto op deze manier ook kijken welke woorden je het beste in de beschrijving kunt gebruiken.

Welke foto’s moet je gebruiken?

Voor Pinterest kun je het beste verticale foto’s gebruiken. De foto’s zijn op de computer en telefoon allemaal horizontaal en verticaal te zien. Het voordeel van een verticale foto is dat je foto langer in het beeldscherm blijft als de gebruiker op het scherm scrolt. Gebruik ook foto’s met een hoog contrast. Passende foto’s met een hoog contrast vallen meer op tussen andere foto’s. Wil je geen product laten zien op Pinterest, maar wil je een post of dienst onder de aandacht brengen? Dat kan! Maak met een mooie template een foto met korte tekst. Denk hierbij aan hoe je het wilt laten opvallen tussen de rest van de foto’s. Als je een foto plaatst maak dan ook gebruik van de optie om een link achter de foto te zetten. Als mensen dan op de foto klikken, gaan ze naar de website toe en wellicht haal je hier een extra lead uit. Pinterest is juist een goed kanaal om meer websitebezoekers te genereren, dus maak hier gebuik van.

Adverteermogelijkheden Pinterest

Je kunt met een organisch bereik al ver komen in de wereld van Pinterest, maar soms wil je extra opvallen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Wij zetten ze voor jou op een rijtje.

  • Promoted pins: Hiermee kun je een pin betaald laten vertonen aan de doelgroep welke jij hebt uitgekozen. Houd er rekening mee dat je de afbeelding afstemt op mobiele gebruikers, omdat 80% van de gebruikers kijken op hun mobiel.
  • Buyable pins: Heb je een product dat je wilt verkopen? Met deze pin komt er een betaalknop te staan. Zo wordt de drempel om iets aan te schaffen nog kleiner,  waardoor ze minder snel zullen afhaken tijdens de aankoop.
  • Rich pins: Het liefste wil je natuurlijk dat je bezoekers direct naar je website gaan. De rich pin is hierbij de oplossing. Bij deze pin komt er extra informatie te staan bij je pin. Deze haalt Pinterest uit de metadata van jouw website en wordt weergegeven bij de gepinde afbeelding.

Regelmaat

Wil jij dat je pins veel gezien worden? Zorg dat er met regelmaat nieuwe pins op je pagina komen. Pinterest beloont je namelijk als je consequent blijft pinnen. 3 maanden lang heel veel posten om vervolgens 3 maanden niks te posten, werkt niet. Het platform ziet je dan als bot en zal in de toekomst als je weer start minder laten zien. Je kunt ook 2 weken vooruitplannen binnen het platform. Dit zelfs met meerdere pins. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, maar aangezien je hierdoor wél consequent post, word je ‘goede gedrag’ beloond door het algoritme.

Tot slot

Heb jij geen tijd of kennis om je social media en Pinterest bij te houden? Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Neem contact op

Terug naar het overzicht
INOMA

Zien we jou snel?

Onze aanpak is eigenwijs, met een proactieve houding en bewezen resultaten als fundament. We duiken diep in jouw markt, combineren kennis met kunde en bieden op maat gemaakte oplossingen voor jouw specifieke marketingvraagstuk. Daarbij willen we niet alleen jouw doelen behalen maar deze overtreffen. Kies je voor INOMA, dan kies je voor groei!

Maak een afspraak

INOMA - parkeren

Marketingadvies

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.