In 5 stappen een social media content strategie voor jouw bedrijf

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Welkom in het prachtige, grote landschap genaamd ‘social media’. Oneindig veel mogelijkheden en dus ook ontelbare kansen, maar even heel eerlijk: jij bent echt niet de enige die soms door alle bomen, het bos even niet meer ziet. Met de opkomst van nieuwe social media kanalen, zoals Clubhouse en TikTok, maar ook nieuwe opties binnen bestaande kanalen, zoals Instagram Reels, is dat helemaal niet zo gek. Om de diepte in te gaan, moeten we eerst terug naar de basis. In deze blog behandelen we de 5 belangrijkste social media tips voor bedrijven.

Kies het juiste social media kanaal

Even terug naar de basics. Op welke social media kanalen ben je nu actief? Grote kans dat Facebook, Instagram en LinkedIn hier onderdeel van zijn, maar wellicht ben je ook wel actief op Pinterest en TikTok. Om vast te stellen of je je op de juiste kanalen bevindt, kun je antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Op welke social media kanalen bevindt jouw doelgroep zich?
  • Is jouw bedrijf actief op deze social media kanalen?
  • Welke social media kanalen zijn eigenlijk overbodig?

Stel jouw ideale doelgroep zijn huismoeders en je zit op Instagram, Facebook, LinkedIn en TikTok. Je zal je dan afvragen of het wel zin heeft om op TikTok te zitten, want over het algemeen zijn de gebruikers van dit kanaal geen huismoeders, maar wel tieners en jongvolwassenen. Hetzelfde geldt voor LinkedIn. Echte huismoeders zullen hier ook niet heel actief op zijn. Een social media kanaal wat wel erg interessant voor je kan zijn, is Pinterest. Huismoeders houden van Pinterest en doen hier inspiratie op. Nu weet je dat je TikTok en LinkedIn kan schrappen van je lijstje en Pinterest kan toevoegen.

Wil je meer weten over het kiezen van het juiste kanaal? In deze blog gaan we hier dieper op in.

Creëer een social media content strategie

Nu je weet op welke kanalen je moet gaan posten, is het tijd om goed na te denken over een social media content strategie. Want wat moet je nu posten om de aandacht van de doelgroep te trekken? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarom bevindt jouw doelgroep zich op kanaal X?
  • Welke soort content vindt jouw doelgroep waardevol?
  • Wat maakt jouw bedrijf en/of het product/dienst wat je verkoopt uniek?
  • Wat is het verhaal achter het bedrijf?

Je kijkt naar wat jij als bedrijf te bieden heeft qua waardevolle content, maar ook vanuit de vraag van de doelgroep. Probeer ten minste 4 content pillars te bedenken, die goed op elkaar aansluiten en gezamenlijk het verhaal van jouw bedrijf vertellen én voldoen aan de vraag vanuit jouw doelgroep. Stel je voor dat je een bedrijf bent die fairtrade koffiebonen verkoopt in de vorm van een abonnement. In dit geval zouden dit jouw 4 content pillars kunnen zijn:

  1. Verhaal achter het bedrijf: Het bedrijf werkt strikt samen met koffiebonen boeren uit Ghana, die een eerlijke prijs betaald krijgen voor de producten die ze leveren. -> Vertel het verhaal achter deze samenwerking en hoe jullie samen zorgen voor betere werkomstandigheden en eerlijke inkomsten voor deze gezinnen.
  2. Informatieve content: Elke maand ontvangt men 2 nieuwe soorten koffiebonen om uit te proberen. Dit abonnement is maandelijks opzegbaar en is ook leuk om cadeau te doen aan vrienden of familie. -> Zorg dat deze informatie duidelijk naar voren komt in de content. Geef als tip dat dit een leuk cadeau is voor bijvoorbeeld verjaardagen, Moederdag, Vaderdag en noem maar op. Speel in op relevante inhakers.
  3. Duurzaamheid: Jullie werken slechts met biologisch afbreekbare koffiebonen zakken, die men kan gebruiken voor eigen tuin. -> In de content laten jullie zien hoe men zelf compost kan maken met deze verpakkingen.
  4. Inspiratie voor recepten: Met koffie kan je alle kanten op en er zijn talloze recepten om te delen. -> Plaats een recept voor een verfrissende ijskoffie of een Espresso Martini.

Creëer een social media content kalender

Je content strategie is klaar, de content pillars zijn duidelijk en je hoofd stoomt vol met ideeën. Maar hoe vaak ga je dan posten? Iedere branche is weer totaal anders, dus we raden je aan om eens te kijken bij jouw directe concurrenten. Houd ook rekening met de grote van het bedrijf. Ben jij een start-up? Vergelijk jezelf dan niet met een van de grote jongens, zoals Bol.com. Wedden dat zij meerdere keren per dag posten? Dit is ook niet gek, want ze hebben waarschijnlijk een compleet social media team die dag én nacht bezig zijn met het maken van content.

Het is vooral belangrijk om voldoende te posten, zodat je onder de aandacht blijft van jouw doelgroep. Té vaak posten is ook niet goed, als hierdoor de kwaliteit van de posts minder goed wordt. Mensen kunnen hierdoor afhaken. Een belangrijke vuistregel hierin is: kwaliteit over kwantiteit.

Consistent posten is key. Echt, dit is het allerbelangrijkste in de social media wereld. Post je de ene maand wel 18 keer, maar de maand erop slechts 2 keer, dan word je door het algoritme van Facebook ‘gestraft’. Post je elke maand netjes 10 keer, dan word je door Facebook ‘beloond’. Dit geldt voor alle social media algoritmes.

Zonder doel(en), geen resultaat

De ‘wie, wat, waar en hoeveel’ zijn nu duidelijk, maar de ‘waarom’ moet nog worden ingevuld. Zonder duidelijke doelen, is het ook lastig om te bepalen of iets juist goed of minder goed gaat. Hierdoor kan je moeilijker bepalen of je iets moet aanpassen of zo door moet gaan. De belangrijkste vraag die je aan jezelf kan stellen is: “Wat wil ik behalen door middel van social media?”. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Meer naamsbekendheid genereren;
  • Een grotere community/following opbouwen;
  • Zorgen dat je meer klanten maakt door middel van sales.

Probeer deze doelen ook meetbaar te maken. “Meer klanten maken door middel van sales” is niet duidelijk genoeg om te kunnen meten. Hoeveel klanten heb je nu? Zijn dat er bijvoorbeeld 10 per maand, maar wil je minstens 20 klanten per maand? Zeg dan dat je je maandelijkse klanten wilt verdubbelen. Wil je jouw social community laten groeien? Hoeveel volgers heb je nu? Zijn dat er 500? Wat is het doel aan het einde van het jaar? Hoeveel volgers moet je er gemiddeld gezien per maand bij krijgen om dit doel te halen? Stel deze doelen duidelijk op in de vorm van KPI’s (Key Perfomance Indicators). Een voorbeeld kan zijn:

Voorbeeld #1:

  • Huidige community: 500 volgers
  • Doel over 5 maanden: 1000 volgers
  • KPI: Gemiddeld 100 volgers per maand erbij

Voorbeeld #2:

  • Huidige sales: €500 omzet per maand
  • Doel over 5 maanden: €1000 omzet per maand
  • KPI: Gemiddelde omzet groei van €100 per maand

Meten is weten

De ‘waarom’ is nu duidelijk, dus het enige wat je nog moet doen is het meten van deze resultaten. We raden je aan om dit wekelijks of maandelijks te doen, zodat je ook tijd hebt om bij te sturen indien nodig. Stuur je KPI’s ook aan per maand of per week en houd dit bij in een schema.

Er is nog één ding nog belangrijker, dan om alle resultaten bij te gaan houden, en dat is de nulmeting. Hoe weet je of 50 nieuwe volgers per maand ‘goed’ is of juist minder goed? Als je het afgelopen half jaar elke maand slechts 5 nieuwe volgers per maand erbij kreeg, dan is 50 nieuwe volgers enorm goed. Maar haalde je hiervoor makkelijk elke maand 50 nieuwe volgers, dan is de KPI misschien niet ambitieus genoeg. Ga eens terug in de tijd om te kijken wat voor wekelijkse of maandelijkse resultaten je toen behaalde. We hebben het dan over enkele maanden, niet jaren, want dat is ook weer niet nodig.

Tot slot

We hopen dat je weer eens goed hebt nagedacht over je social media content strategie. En zie je toch door alle bomen het bos even niet meer? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze content specialisten. We helpen je graag verder.


Auteur: Marjet Kappelle


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team