Terug naar het overzicht

Een zakelijke Facebookpagina aanmaken

Yes, je hebt ervoor gekozen dat je Facebook ook zakelijk wilt gebruiken. Dat kan enorm handig zijn om de naamsbekendheid binnen je bedrijf te vergroten, nieuwe klanten binnen te halen en meer binding te krijgen met je klanten. Alleen hoe moet je nu eigenlijk een zakelijke Facebookpagina aanmaken? Gelukkig hebben wij hier ruime ervaring mee en staan wij te popelen om jou dit te vertellen in deze blog. Deze stappen gaan je zeker helpen met een goede basis!

In deze blog:

Eerst even dit

Weet jij dat Facebook al een aantal jaar in de top 5 van meeste gebruikte social mediakanalen staat? Samen met Whatsapp, LinkedIn, YouTube en Instagram zijn dit de kanalen met het grootst aantal gebruikers. In 2022 had Facebook 10,3 miljoen gebruikers binnen Nederland. Alleen Whatsapp staat er nog boven met het aantal van 12,5 miljoen gebruikers binnen Nederland. Dus als je Facebook niet zakelijk wilt gebruiken is dat in onze ogen toch een gemiste kans.

Een zakelijke Facebookpagina aanmaken (computer)

  • Log in op je Facebookaccount waaraan je de pagina gekoppeld wilt hebben. Het is handig om dit te koppelen aan de eigenaar. Als je het bijvoorbeeld alleen koppelt aan een medewerker en deze gaat weg moet je eerst alles overzetten. Dus daarom geven we altijd het advies de pagina te koppelen aan de eigenaar of een overkoepelend account, waar bijvoorbeeld andere social medewerkers bij kunnen.
  • Klik op de 9 kleine bolletjes rechts bovenin de pagina
Een zakelijke Facebookpagina aanmaken
  • Vul de gegevens in. Vul je pagina naam in en gebruik hiervoor je bedrijfsnaam. Hierdoor herkennen je klanten je eerder als dat je een hele andere naam gebruikt. Tevens als mensen je willen opzoeken op Facebook zoeken ze je bedrijf automatisch op je bedrijfsnaam. Kies bij categorie in welke branche je werkt. Facebook past hier de knoppen op je pagina aan welke het beste in jouw branche past (deze kun je later in de instellingen nog aanpassen mocht je dit willen). Vul je bio in. Hier kan je in het kort beschrijven wat jij met je bedrijf doet. Maak hier gebruik van. Mensen willen graag weten waarom jouw bedrijf een toevoeging is, maar hebben geen zin om hele verhalen te lezen. Dus vertel kort en krachtig wat je bedrijf doet. Voilà! De basis van je pagina staat. Facebook geeft boven in nog suggesties over wat je kunt aanvullen om je pagina meer aan te vullen. Volg deze stappen dan ook. Hoe completer je pagina, hoe beter.

Een zakelijke Facebookpagina aanmaken (smartphone)

Met de stappen om een zakelijke Facebook pagina aan te maken gaan we er vanuit dat je dit met de app doet.

Open de app van Facebook en klik rechtsboven in op het rondje met je profielfoto erin. Wanneer je hierop hebt gedrukt, krijg je tal van mogelijkheden om op te klikken. Zo ook de pagina’s knop.
Als je hierop hebt geklikt, krijg je bovenin een plusje te zien met maken. Hier ga je de volgende dingen doen.

  • Aan de slag: je krijgt als eerste de pagina te zien met aan de slag. Hier wordt informatie gegeven over waar jij je pagina allemaal voor kunt gebruiken. Klik hier beneden op aan de slag.
  • Wat is de naam van je pagina? Vul hier net zoals bij de computer je bedrijfsnaam in. Dit is het eerste waar mensen op gaan zoeken als ze je willen vinden.
  • Categorie: vul hier de categorie in die bij je bedrijf past. Je kunt er maximaal 3 aangeven. Facebook zorgt dat je pagina de juiste knoppen krijgt die bij je bedrijf past.
  • Informatie: hier kan je alle informatie over je bedrijf invullen. Beschrijf kort en bondig wat jouw bedrijf doet in je bio, website, mail, telefoonnummer maar ook je openingstijden. Door al deze informatie in te vullen is je pagina relevant en hoeven klanten niet veel moeite te doen om je bedrijf te vinden.

En zo heb je een zakelijke Facebookpagina kunnen aanmaken via je smartphone.

Een aantal tips

De basis staat, maar soms wil je verder gaan dan alleen de basis. Dus daarom hebben we nog een paar tips voor je.

  • Gebruik je logo in sowieso je profielfoto. Mensen, die je bedrijf kennen via de site herkennen, vaak ook je logo. Als zij jouw logo terug zien in je profielfoto weten ze dat ze op de juiste pagina zitten.
  • Nodig je vrienden uit om je pagina te liken. Vrienden doen dit vaak voor je en vinden het ook leuk je te volgen. Door al een aantal likes te hebben wek je vertrouwen bij je toekomstige klanten.
  • Plaats regelmatig content. Doe dit ook consistent. Bijvoorbeeld door 2 keer per week wat te plaatsen. Hierdoor laat Facebook je vaker zien op de tijdlijn van je volgers.
  • Zorg dat mensen reageren op je post. Facebook gaat dan zien dat je relevant ben en laten ze je bedrijf vaker zien ook aan mensen die je nog niet volgen.
  • Controleer in de Facebook statistieken wat het beste tijdstip is om iets te plaatsen op je pagina.

Tot slot

Door deze stappen te doorlopen heb jij je basis goed staan. Dit helpt ook in de toekomst en je krijgt meer bekendheid met je pagina. Heb je een pagina staan en heb je er eigenlijk helemaal geen tijd voor? Geen probleem! Wij hebben een team van specialisten voor je klaar staan die alles weten over social media en content. Wil je meer informatie hierover? Neem gerust contact met ons op!

Neem contact op

Terug naar het overzicht
INOMA

Zien we jou snel?

Onze aanpak is eigenwijs, met een proactieve houding en bewezen resultaten als fundament. We duiken diep in jouw markt, combineren kennis met kunde en bieden op maat gemaakte oplossingen voor jouw specifieke marketingvraagstuk. Daarbij willen we niet alleen jouw doelen behalen maar deze overtreffen. Kies je voor INOMA, dan kies je voor groei!

Maak een afspraak

INOMA - parkeren

Marketingadvies

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.