Dit zijn dé 8 social media trends voor 2022

INOMA
Ga terug naar het overzicht

#1: Video content is en blijft booming

2021 was het jaar van short-form video content. Kijk maar naar de explosie van TikTok, de opkomst van Instagram Reels en YouTube Shorts. Het betreft vooral korte filmpjes tussen de 5 en 30 seconden. Onze voorspelling voor 2022? Ja, short-form video content blijft populair, maar de ietwat langere filmpjes gaan het ook goed doen. TikTok heeft bijvoorbeeld de maximale lengte van de video’s al verhoogd naar 3 minuten en Instagram Reels naar 1 minuut. Alhoewel de YouTube Shorts het op dit moment goed doen en voor veel bereik zorgen, zal YouTube in de kern altijd een platform blijven voor long-form video content. Onze tip voor YouTube: Gebruik long-form video’s als basis en short-form video’s als extra.

Wil je meer te weten komen over alle soorten video content en hoe je dit moet inzetten? Lees dan onze blog: Video marketing strategie: 5 trends voor 2022

#2: Gebruik waardevolle short-form content

De uitspraak ‘Less is more’ geldt in 2022 als het aankomt op het soort social content dat je naar buiten gaat brengen. Mensen besteden gemiddeld steeds meer tijd aan social media, maar minder tijd per individuele post. Dit betekent dat de tijd van de captions van 1000 woorden voorbij zijn en we teruggaan naar short-form content. Meer beeld, minder tekst. Dit betekent natuurlijk niet kwantiteit over kwaliteit. Juist niet! Creëer waardevolle, authentiek content waar men zich in herkent, maar kom snel tot de kern. Dit noemen we ook wel ‘snackable’ content.

#3: Social commerce blijft groeien

In 2021 hebben we het zien gebeuren; door de coronacrisis kopen mensen massaal online en dus ook via social media. Social commerce blijft stijgen en met het vooruitzicht dat we nog wel even met corona zitten opgescheept, is het verstandig om hier ook op te gaan inspelen. Richt je Facebook en Instagram Shops in en ga aan de slag met het linken van je producten in de posts en stories. Vooral Instagram Shops doen het erg goed, maar neem bijvoorbeeld ook eens een kijkje bij de nieuwe shop feature van Pinterest of TikTok.

#4: Influencer marketing gaat van macro- naar micro-influencers

Tegenwoordig zien we een shift naar bedrijven die – in plaats van één prijzige samenwerking met een macro-influencer (bekend persoon of iemand met miljoenen volgers) – kiezen voor meerdere samenwerkingen met micro-influencers die nauw aansluiten op het merk. Micro-influencers zijn social media accounts met een following tussen de 5.000 en 100.000 volgers en bevinden zich vaak in een bepaalde niche. Het voordeel van een micro-influencer is dat de gemiddelde engagement rate vaak hoger ligt dan bij een macro-influencer. Heel kort door de bocht, maar wel waar: Je krijgt meer waar voor je geld.

#5: Social media communities worden populair

Social media communities is niet iets nieuws, maar het is wel iets wat wéér populairder aan het worden is dan dat het ooit geweest is. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Groepen. In principe zijn dit groepen op social media die jij en ik, maar ook bedrijven, kunnen aanmaken. Mensen kunnen zich aansluiten op deze groep en zo creëer je een grote groep gelijkgestemden. Bedrijven maken hier goed gebruik door, door bijvoorbeeld een groep aan te maken voor hun (vaste) klanten en potentiële klanten. Groepsleden kunnen verschillende onderwerpen bespreken, hun ervaringen delen en oplossingen zoeken voor hun uitdagingen. Bedrijven kunnen groepen goed gebruiken nieuwe producten te lanceren, feedback van klanten te zoeken en andere waardevolle inzichten te verkrijgen.

#6: SEO wordt steeds belangrijker in de social wereld

Search Engine Optimization (SEO) treedt ook binnen in het social media langschap. Instagram lanceert binnenkort ook in Nederland de mogelijkheid om met zoektermen te zoeken in plaats van de huidige zoektopties: hastags, locatietags of usernames. Om op YouTube hoog in de zoekresultaten naar boven te komen, worden de hashtags steeds minder relevant en de zoekwoorden juist meer relevant. Speel hierop in door op zoek te gaan naar de juiste zoekwoorden en verwerk deze in de social media bio’s en in de posts.

#7: Social advertising gaat terug naar de kern

In het afgelopen jaar zijn er veel wijzigingen gemaakt in hoe we via Facebook Advertising kunnen adverteren. Apple bracht de iOS 14 update uit waarin duidelijk werd dat Third-Party Cookies zullen verdwijnen in de toekomst en dit heeft grote gevolgen voor online adverteren. Terugkerende bezoekers worden bijvoorbeeld niet meer herkend, waardoor retargeting moeilijker is. Hierdoor wordt het steeds lastiger om het online gedrag van de bezoekers te volgen en hierop in te spelen. Wat we zien gebeuren in 2022 is dat veel bedrijven op zoek gaan naar andere manieren om hun doelgroep te bereiken. Terug naar de basics van advertising (op demografisch niveau) of ze verzinnen iets nieuws, zoals loyalty-programma’s.

#8: Organisch groeien op social media

Het wordt steeds moeilijker om op organische wijze te (blijven) groeien op social media. De individuele gebruikers en bedrijven die actief op social media zitten, blijven toenemen, waardoor de markt verzadigd. Kom jij er als nieuwkomer bij? Dan is het moeilijk om je account te laten groeien tot wat jouw concurrenten op dit moment hebben. En met ‘moeilijker’ bedoelen we natuurlijk niet ‘onmogelijk’. Er zijn zeker tips om wel te blijven groeien op social media. Volg de trends, speel hier handig op in (lees: short-form video content) of vraag onze experts om tips.

Onze tips in het kort:

  • Maak gebruik van video: altijd – wanneer het kan
  • Creëer authentieke, waardevolle en herkenbare content, zoals verhalen van klanten en een kijkje achter de schermen
  • Short-form content: Kom tot de kern, oftewel ‘less is more’
  • Gebruik design elementen voor ‘snackable’ content om de aandacht te trekken en vast te houden
  • Kwaliteit over kwantiteit. Deze tip geldt natuurlijk altijd! 😉

Mocht je toch nog vragen hebben over jouw social media strategie en werkwijze voor 2022? Neem dan contact op met één van onze social media specialisten. Wij helpen je graag verder.

Neem contact op


Auteur: Marjet Kappelle


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team