Neem contact op

Content Pillars voor jouw social media strategie

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Content Pillars voor jouw social media strategie

Het is weer tijd om iets nieuws te posten op social media, maar je hebt geen inspiratie… Herkenbaar? Als je ooit moeite hebt gehad met het verzinnen van een social media post, dan kan het enorm helpen om content pillars te hebben. Wat zijn content pillars en hoe zet je ze in voor jouw social media strategie? Dat – en meer – lees je in onderstaande blog.

Wat zijn Content Pillars?

De letterlijke vertaling van een ‘content pillar’ is ‘inhoudelijke pijler’. In het Nederlands dekt deze term de lading niet erg goed, vandaar dat er in de wereld van social media vaak gebruik wordt gemaakt van de Engelse term. Een Nederlandse term die je ook wel eens voorbij ziet komen is ‘content categorieën’ en dit verklapt al een beetje wat een content pillar precies inhoudt. Content pillars zijn onderwerpen die nauw aansluiten op jou, het merk of het bedrijf en die herhaaldelijk gebruikt kunnen worden voor het creëren van social media content. Dit betekent natuurlijk niet dat je letterlijk individuele content gaat hergebruiken. Zie het echt als bepaalde categorieën waar je weer subcategorieën in de vorm van content onder kan gaan hangen.

Hoe je Content Pillars bedenkt

Misschien ben je al gestart met een social media strategie of misschien moet je nog beginnen. Het bedenken van relevante content pillars is altijd een goed idee en kunnen de basis vormen voor de social mediacontentstrategie. Om te snappen hoe je content pillars kunt opstellen voor jouw bedrijf, laten we eerst een aantal voorbeelden zien:

  • Een bouwbedrijf kan zich focussen op hun producten en diensten, projecten voor inspiratie en een kijkje achter de schermen geven van het bouwproces.
  • Een marketingbureau kan als content pillars kiezen voor het delen van blogs en tips & tricks rondom marketing, het introduceren van (nieuw) personeel en cases & quotes van tevreden klanten uitdragen.
  • Een personal training gym kan zich focussen op informatie verstrekken over bepaalde trajecten, toffe sport challenges delen en tips geven voor gezond eten en ontspanning.

Bonus tip: Kijk eens goed naar de website van het bedrijf of merk waarvoor je content pillars wilt bedenken. Als de website een goede en duidelijk menustructuur heeft, dan kom je al een heel eind met de ‘basis’ content pillars, zoals de producten en diensten.

Hoe gebruik je een Content Pillar?

Je hebt eens goed nagedacht over 3 á 5 content pillars voor jouw bedrijf. Het is nu tijd om deze verder uit te werken in de vorm van subcategorieën. Dit gaat je echt helpen bij het maken van echte content, want mocht je een keer inspiratieloos voor je uit zitten staren naar de content pillars die je hebt bedacht, dan kom je gemakkelijker op ideeën.Stel dit zijn 4 content pillars voor jouw bedrijf. Voorbeeld:

  1. Producten
  2. Diensten
  3. Personeel
  4. Kennis delen

Bovenstaande content pillars zijn een goed begin, maar als je écht zonder inspiratie zit, heb je nog wat hulp nodig. Probeer ze eens goed uit te werken. Denk eens na over alle vormen van content die je hieronder zou kunnen hangen. Wat bedoel je precies met “Inspiratie”? Deel je alleen de beste producten of projecten die je zelf hebt gedaan en waar je trots op bent? Of wil je ook projecten en inspiratie delen van anderen die je enorm tof vindt? En hoe ga je “Kennis delen” toepassen? Ga je blogs schrijven en die delen op social media? Of ga je voor een carrousel post met daarin allerlei tips & tricks? En nog belangrijker: Wat voor soort kennis ga je delen? Zo zijn er genoeg zaken die je verder kunt uitwerken. Als voorbeeld nemen we een bedrijf dat zich specialiseert in reparaties voor telefoons, tablets en laptops:

Content Pillars Uitwerking
Producten
  • Refurbished toestellen uitlichten, zoals telefoons, tablets en laptops.
  • Nieuwe toestellen uitlichten.
  • ClearPlex screenprotectors uitlichten.
Diensten
  • Vertellen over alle soorten reparaties die wij uitvoeren.
  • Meer info geven over de mogelijkheid om een zoekopdracht in te dienen voor een bepaald (refurbished) apparaat.
  • Vertellen over de haal-, repareer- en brengservice.
Personeel
  • Nieuw personeel voorstellen
  • Huidig personeel in het zonnetje zetten tijdens zijn/haar verjaardag, jubileum, etc.
  • Vacatures online zetten
Kennis delen
  • Blogs schrijven en delen op social media over het beveiligen en behouden van jouw apparaten.
  • Tips en tricks delen in de vorm van een carrousel post met losse informatie over accu’s, de beste telefoonhoesjes, de voordelen van refurbished apparaten, etc.

Noteer alles wat er in je opkomt en kijk bij welke content pillar het past. Past het nergens bij? Dat is geen probleem. Het is misschien zelfs beter! Grote kans dat je net via omgekeerde wijze een nieuwe content pillar hebt bedacht. 😉

Analyseer en anticipeer

Goed. Je hebt nu content pillars opgezet, uitgewerkt én je gebruikt ze om efficiënt content te produceren en in te plannen. Nu is het tijd om goed bij te gaan houden welke soort content goed of minder goed werkt. Kijk elke maand naar de top 3 best presterende posts (bereik en engagement) en houd dit netjes bij. Dit adviseren we trouwens aan iedereen die zich bezighoudt met social media. Kom je erachter dat de posts met gedetailleerde tips en tricks op het gebied van online marketing in de vorm van een carrousel post het het beste doen? Noteer dit! En ja, noteer alles – zo specifiek mogelijk. Alleen zo kom je er achter welke soort content het het beste doet voor jou. En dat is voor elk account weer anders.

Tot slot

Heb je zelf al nagedacht over de beste Content Pillars voor jouw social media strategie? Het opstellen en uitwerken hiervan gaat je veel tijd (en koppijn) schelen. Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder.

Neem contact op


Auteur: Marjet Kappelle


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team