Neem contact op

5 manieren om nieuwe klanten te werven via social media

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Als je een eigen bedrijf hebt, dan is de kans groot dat je al actief bent op social media, want als bedrijf kun je hier enorm veel uit halen. Het is een laagdrempelige manier om te communiceren met je huidige klanten, maar je kan er ook nieuwe klanten mee werven of je merkbekendheid vergroten. Veel bedrijven maken hier nog niet optimaal gebruik van en dat is een gemiste kans.

Kijk maar eens naar jezelf. Stel, je bent opzoek naar iets nieuw en je komt een leuk bedrijf tegen. Je wilt weten of dit iets is voor jou, dus neem je ook een kijkje op hun social media accounts. En dit doe jij natuurlijk niet als enige – kijk maar naar de andere 13,7 miljoen mensen in Nederland die gebruik maken van social media.

Wil je als bedrijf echt stappen maken op het gebied van social media? Lees dan snel verder over onze 5 manieren om nieuwe klanten te werven via social media.

De 5 manieren in het kort

1. Maak gebruik van mond-tot-mondreclame

Veel klanten vinden het leuk om hun nieuwe aankopen te laten zien op hun eigen social media accounts. Op deze manier kunnen hun vrienden en familie zien wat ze hebben gekocht. Als bedrijf kun je hierop inspelen. Pak de bestelling leuk in, voeg een gepersonaliseerd kaartje of briefje toe aan de bestelling en nodig ze uit om het op social media te zetten en het bedrijf te taggen in hun post of story. Door de tag of hashtag die ze gebruiken, kunnen hun familie of vrienden gaan kijken op het account van jouw bedrijf. Wellicht hebben zij interesse in hetzelfde product en ze hebben gezien dat jouw bedrijf betrouwbaar is. Oftewel; dit is een potentiële nieuwe klant. Als deze persoon dit ook weer doen, krijg je een domino-effect waar jij als bedrijf weinig voor hoeft te doen, maar wel enorm veel profijt van hebt. Een win-win situatie.

2. Gebruik winacties

Heb je de mogelijkheid om als bedrijf iets weg te geven? Dan kan dit een snelle manier zijn om in korte tijd je bereik te vergroten en meer volgers te genereren die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Want even heel eerlijk: Wie houdt er nou niet van gratis producten of een dienst? Er zijn echter wel een aantal strenge regels rondom winacties, dus let hierop. Aangezien deze regels met de tijd veranderen, raden we je aan om dit op te zoeken op de officiële websites van Instagram, Facebook, LinkedIn of welk ander social media kanaal je wenst te gebruiken.

Een goede winactie bestaat tenminste uit de volgende punten:

  • Wat kan er gewonnen worden? -> Vertel wat voor product of dienst er gewonnen kan worden, wat dit precies inhoudt, hoe het geleverd wordt (alleen binnen Nederland of ook in België?) en wat er over het algemeen verwacht kan worden.
  • Wat moeten mensen doen om kans te maken? -> Laat kort en duidelijk zien wat men moet doen om mee te doen. Laat je ze het account volgen? Een reactie achterlaten? Vrienden taggen? Let hier goed op de regels. Je mag niet zomaar dingen verplichten.
  • Hoe verloopt de winactie? -> Laat iedereen ook weten wat de winactie precies inhoudt. Hoeveel mensen kunnen er winnen? Wanneer is de deadline om mee te kunnen doen? Wanneer kies je een winnaar en waar kondig je dit aan? Het is goed om dit in het openbaar te doen, zodat iedereen kan zien dat de winactie is afgelopen en eerlijk is verlopen.

In een winactie gaat veel tijd zitten. Gebruik bovenstaande lijst als rode lijn voor het bedenken van jouw winactie. Voel je vrij om dingen te veranderen of toe te voegen. Verder geven we je graag nog één laatste tip: Zet er niet té veel regels bij, want hierdoor haken mensen af. De drempel moet niet te hoog liggen.

3. Laat de ervaringen van je klanten zien

Mensen zijn vaak toch nieuwsgierig naar hoe andere mensen je product of dienst ervaren. Laat dit dan vooral zien. Vraag bijvoorbeeld klanten of ze een review willen schrijven op Facebook, Google of andere reviewsysteem en deel deze reviews op je tijdlijn. Of nog beter: vraag je klant of ze een verhaaltje willen schrijven over hoe ze de service hebben ervaren binnen jouw bedrijf en leg uit dat je dit graag op social media wilt gebruiken als quote. Door dit soort berichten te laten zien, krijgen mensen ook vertrouwen in jou en je bedrijf.

4. Maak gebruik van speciale acties voor je volgers

Geef jij wel eens korting op jouw product of dienst? Dan is deze tip zeker iets voor jou. Beloon je trouwe volgers met een kortingscode die alleen te verkrijgen is via jouw social media kanalen en laat dit ook duidelijk weten. Zo gaan mensen je volgen, omdat ze in het vervolg geen enkele actie willen missen. Je kunt dit simpelweg doen door een post of story te plaatsen, maar je kunt ook gebruik maken van privé berichten en groepen. Hiermee creëer je een bindend gevoel, doordat mensen echt deel uitmaken van een exclusieve groep van gelijke mensen.

5. Laat jezelf zien

En met ‘jezelf laten zien’ bedoelen we echt jou en niet het bedrijf. 😉 Mensen doen zaken met mensen. Vooral als het bedrijf voor hen nog onbekend is, willen ze weten wie het gezicht achter het bedrijf is. Dit wekt vertrouwen op. Laat je eigen gezicht dus voldoende zien, door jezelf voor te stellen in een post of regelmatig een kijkje achter de schermen te laten zien. Los van het stukje vertrouwen dat je opbouwt, krijgen mensen ook een gun-factor richting jou en zullen ze sneller iets bij jou kopen dan bij jouw directe concurrent die ze niet kennen van gezicht. Tegenwoordig hebben veel social media platvormen ook de mogelijkheid om live te gaan. Maak hier ook gebruik van. Al jouw volgers krijgen ook direct een melding als je live gaat. Vertel iets meer over jouw bedrijf, de producten en/of de diensten en beantwoord vragen van de kijkers. Ga de connectie aan en laat jezelf zien.

Dit is het einde van onze blog. Hopelijk heb je een aantal zaken geleerd om zo nieuwe klanten te werven via social media. Social media beheer is tijdrovend en er komt veel bij kijken. Heb je nog vragen wat betreft jouw social media strategie en/of beheer? Neem dan vrijblijvend contact met onze social media experts op. Wij kijken graag met je mee.


Auteur: Glennys Baars


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team