In deze blog:
4 tips om meer engagement te krijgen op Instagram
Instagram is een geweldige manier om je klanten te verbinden en te betrekken bij je bedrijf. Instagram heeft momenteel meer dan 300 miljoen actieve gebruikers, die dagelijks ongeveer 85 miljoen afbeeldingen en foto’s posten. Het voordeel van Instagram is dat het een visueel platform is, waardoor je kunt opvallen en je huisstijl kunt doorvoeren in je klantcommunicatie.
Door Instagram op de juiste manier in te zetten, kun je jouw bedrijf op een redelijk laagdrempelige manier in de markt zetten. Toch vinden veel bedrijven het lastig om interesse te krijgen van hun doelgroep voor hun content. Als jij er één van bent, die dit probleem ervaart, dan is deze blog zeker iets voor jou.
Optimaliseer je profiel
Als je profiel op orde is, kunnen (toekomstige) klanten in één oogopslag zien wat jij doet en waarom ze jou als bedrijf moeten volgen. Dat begint al met het kiezen van een gebruikersnaam. Eigenlijk (moet) jouw gebruikersnaam overeenkomen met je bedrijfsnaam. Heb je dit niet dan kunnen mensen het minder snel geloofwaardig vinden of in de war raken. Is jouw bedrijfsnaam al bezet? Probeer dan altijd in het begin van je gebruikersnaam te beginnen met je bedrijfsnaam, zodat ze je makkelijk kunnen vinden. Kies een profielfoto die bij jouw bedrijf past en terugkomt op al je andere social-media kanalen. Denk hierbij aan een logo of een foto van jouw pand wat jouw logo draagt. Door merkconsistent te zijn op al je kanalen herkennen mensen jouw bedrijf makkelijker. Een andere tip: verander je account van persoonlijk naar een zakelijk. Dit geeft veel meer functies die handig zijn voor je bedrijf. Deze functies zullen je bedrijf helpen met groeien.
Je bio
Maak optimaal gebruik van je bio. Gebruik hiervoor relevante informatie. Mensen willen in één oogopslag weten wat het bedrijf biedt. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het full-service marketingbureau van Ede
- Samen op weg naar blijvend resultaat
Je kunt ook in je bio een link plaatsen naar je website en andere actieknoppen, zoals: bellen, mailen, etc. Hierdoor zijn de lijntjes kort en heeft de klant minder snel de neiging om weg te klikken.
Deel content met regelmaat
Als je bereik wilt krijgen op social media is het echt cruciaal om consequent te posten. Hoe meer je met regelmaat post, hoe groter de kans dat Instagram je bericht laat zien. Dit betekent overigens niet dat je elk uur een bericht moet posten, maar denk aan bijvoorbeeld 2 keer per week. Zo is het geen overkill voor je volgers en krijg je een gezonde postfeed. Als je iets plaats wees dan ook in je afbeelding of video consequent. Maak gebruik van 1 soort filter of laat bepaalde patronen terugkomen. Mensen gaan je post tussen de vele andere herkennen. Hierdoor gaan mensen je als een onderscheidend profiel zien en zijn ze eerder geneigd je te volgen. Heb jij hier moeite mee? Maak dan gebruik van een planningstool (Wellicht een link naar de blog van socialPilot blog). Hiermee kun je op een makkelijke en snelle manier je post inplannen en interactie houden met je klanten zonder dat je overal apart hoeft in te loggen.
Reageer
Zorg ervoor dat je reageert op opmerkingen die je ontvangt op je bericht. Positief of negatief. Denk aan het bedanken van mensen voor hun reactie of het taggen van vrienden. Heb je een negatieve reactie? Maak hier gebruik van en laat aan de buitenwereld zien dat je open staat voor feedback en bereid bent om het op te lossen. Negeer daarom nooit berichten. Doe je dit wel dan geef je de buitenwereld het gevoel dat je niet geïnteresseerd bent.
Tot slot
Instagram veranderd natuurlijk enorm vaak qua algoritme. Maar door je te houden aan deze tips maakt het niet uit hoe vaak het wordt veranderd. De basis blijft hetzelfde en heeft dus ook altijd effect. Heb je eigenlijk helemaal geen tijd om je social media bij te houden? Denk er eens over na om het uit te besteden. Wij hebben een team van specialisten, die op de hoogte zijn van de nieuwste trends en updates. Wil jij meer informatie? Klik dan op onderstaande knop.