In deze blog:
Welk zoekwoord moet ik gebruiken?
Heb je wel eens nagedacht over hoe jouw site is opgebouwd uit allerlei termen die relevant én minder relevant zijn voor zoekmachines? Als jij niet bepaalt wat de focus moet zijn, doen de zoekmachines dat wel. Dat is ook de reden waarom we in een eerste gesprek met een klant vaak horen ‘ik ben totaal niet vindbaar op de diensten of producten die ik aanbied’.
Dat je niet vindbaar bent kan met diverse dingen te maken hebben. Je site is langzaam of zit technisch slecht in elkaar, de informatie is niet toegankelijk gemaakt voor de zoekmachines, je teksten zijn niet optimaal, ga zo maar door. Waar we het in dit blogje over gaan hebben is het ontbreken en kiezen van het juiste zoekwoord.
Waarom een zoekwoord kiezen
Het idee achter een zoekwoord kiezen is vrij simpel. Als je weet waar je doelgroep op zoekt kun je zorgen dat ze jou daarop tegenkomen. Verkoop je auto’s, dan wil je op ‘auto kopen’ vindbaar zijn. Maar, er is wel een kanttekening. Voor je droomauto ben je al vlug bereid om het land door te cruisen. Dus Auto kopen Ede, Auto kopen Amsterdam, Auto kopen Den Bosch, et cetera kunnen allemaal interessante termen zijn. Maar ben je een schilder, dan wil je dikwijls geen werk in Maastricht aantrekken als je bedrijf in Groningen is gevestigd.
Wij gebruiken vaak het woord ‘Coach’ als we de gedachte achter een zoekwoord uitleggen. Als je vindbaar wilt zijn op het woord Coach heb je online gezien met iedereen te maken die ook maar eenmaal het woord Coach op zijn of haar website hebben geplaatst. Dus dan stellen we al de vraag: wat voor Coach ben je? Een Personal Coach, Businesscoach, Lifestyle coach, Finance coach of een food coach? Zeg het maar. Vervolgens gaan we nog een laagje dieper. Want net zoals bij het eerdergenoemde schilder-voorbeeld zoek je een coach uit de buurt. Dus je bent bijvoorbeeld een Personal Coach Utrecht.
Kortom, een zoekwoord kies je om onder de aandacht van het juiste publiek te komen.
Het te behalen SEO-voordeel
Je zult snappen dat wanneer je concurrentie toeneemt je ook meer moeite moet doen om bovenaan de zoekmachines te komen. Maar ook je Google Ads kosten zullen stijgen. Hoe specifieker, hoe in het algemeen er minder concurrentie is en je automatisch kansrijker bent. Oftewel, het te behalen SEO-voordeel is dat je sneller vindbaar bent onder je doelgroep.
Wij dagen klanten daarom ook altijd uit om niet te gaan voor woorden met hoge zoekvolumes. Het zogenaamde laaghangend fruit, woorden met weinig concurrentie, zijn super goede kansen om snel omzet te genereren. Sterker nog, een belangrijk deel van onze tactiek bestaat uit het snel behalen van resultaten met dit soort woorden. Je behaalt gewoon simpelweg veel sneller resultaat en dat is een winst voor ons en zeker een winst voor onze klanten.
Maar hoe werkt dat te behalen SEO-voordeel eigenlijk?
Zoekmachine optimalisatie wordt vaak heel groots gemaakt, maar eigenlijk is het idee erachter te doorgronden met de volgende gedachte: hoe toegankelijker en duidelijker je website is, hoe beter je een zoekmachine stuurt. Een zoekmachine moet je vertellen waar je op vindbaar wilt zijn en niet laten interpreteren. Met een duidelijke menustructuur en landingspagina’s geschreven op basis van woorden waar men op zoekt, kom je veel verder dan lukraak teksten maken.
Om het concreet te maken, we zien helaas nog te vaak de volgende menustructuur: ‘Home – Diensten – Over ons – Contact’. Onder diensten staan alle termen op 1 pagina, onder elkaar uitgeschreven in verschillende alinea’s. Google krijgt keuze stres.
Ben je een boekhouder en verzorg je jaarrekening opstellen, belastingaangiften en salarisadministratie? Splits deze dan en zorg dat ieder onderwerp een pagina krijgt. Bied je diverse massages aan, zoals sportmassage, bindweefselmassage en ontspanningsmassage? Geeft dit dan ook een losse pagina.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het bepalen van zoekwoorden? Laat het ons weten.