In deze blog:
Structured data (ook wel: Local Business script) is voor ons een alledaags begrip. Wij zorgen ervoor dat deze data is geoptimaliseerd voor onze klanten. Maar wat is structured data precies en wat kun je ermee? Ik vertel je erg graag meer over in deze blog.
Structured data zorgt ervoor dat zoekmachines jouw content beter kunnen indexeren. Je zorgt als het ware voor een duwtje in de juiste richting. Structured data is een stukje broncode waarin meerdere bedrijfsgegevens zijn vermeld. Het gaat niet alleen om contactgegevens, maar ook wordt je propositie en slogan gevraagd. Hierdoor komen zoekmachines erachter wie jij bent en wat je doet. Het is moeilijk exact vast te stellen welke impact gestructureerde data heeft op je vindbaarheid, maar het is zeker dat het bijdraagt aan een betere positie in zoekresultaten.
Structured data die je toevoegt aan de website, ziet er in de broncode als volgt uit:
In de bovenstaande afbeelding zie je hoe deze code is opgebouwd door middel van je bedrijfsnaam, je website url, contactgegevens, bedrijfspropositie, bedrijfsnaam, enzovoorts. Door deze gegevens juist in te vullen zorg je voor een goede gestructureerde data. Wanneer je propositie op je website anders vermeld is dan in je gestructureerde data, zorgt dit ervoor dat je data niet optimaal zijn werk kan doen. Consistentie in het doorvoeren van deze gegevens is dus essentieel!
Het toevoegen van gestructureerde data kan op verschillende manieren. In dit hoofdstuk lichten wij twee wegen uit die je gestructureerd naar Rome leiden.
Via deze weg voeg je de data toe in de header.php. Dit doe je in het FTP bestand van je website. Voor ons is dit de snelste weg om structured toe te voe gen. Vraag je web ontwikkelaar om deze code toe te voegen wanneer je niet bekend bent met de FTP van je website. Voor hen is dit een fluitje van een cent! Wil je dit toch liever zelf doen? Vul dan de structured data zoals hierboven in het header.php-bestand van je website.
Rank Math is een WordPress plug-in waarmee je jouw website kan bevorderen in zoekmachines. Deze plug-in is vergelijkbaar met Yoast-SEO, maar is ook een stuk uitgebreider. De uitbreiding zit ‘m in extra functies. Deze functies zijn bijvoorbeeld:
Het laatste punt is met name van belang voor deze blog, want via de SEO-plugin Rank Math is het mogelijk om gestructureerde data toe te voegen. Dat gaat als volgt in zijn werking:
4. Vul de gegevens in die worden opgevraagd en zorg ervoor dat dit correspondeert met de rest van je gegevens en uitingen die online zijn vermeld, zoals je contactgegevens op Google Mijn Bedrijf.
Heb je vragen over het inrichten van je gestructureerde data of wil je hier meer informatie over ontvangen? Laat het ons weten en neem contact op via de onderstaande knop. Wij helpen je graag verder.
Neem contact opAuteur: Jeroen Kets
Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.