Meta data: de 6 Do’s en Dont’s

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Hoe schrijf je goede meta data?

We krijgen deze vraag dagelijks. Hoe schrijf je goede metadata? Hoeveel tekens moet je gebruiken? Wat is een goede opbouw? Moet ik de meta-keywords invullen? Ik heb mijn metadata aangepast, maar hoe kan het dat ik dit nog niet terugzie binnen de zoekmachines? We helpen je graag wat verder.

In deze blog:

Goede meta data

Je kunt metadata heel wetenschappelijk en complex benaderen. Echter houden wij daar niet zo van. Wij houden van een pragmatische aanpak. Vanuit deze denkwijze zou je kunnen zeggen dat goede metadata bestaat uit:

  • De trigger / communicatie
  • Het zoekwoord is opgenomen in de title en description
  • Een optimale lengte (niet te lang en niet te kort)
  • Wel of geen emoji’s?
  • Wel of geen meta keywords?

Belangrijk is dat je scherp hebt dat Google onderaan de streep bepaalt of metadata wordt getoond. Soms heb je metadata ingevuld en kan het weken duren voordat dit wordt opgepakt. Een ander moment fetch je een pagina met Search Console en worden de meta’s direct zichtbaar. Er wordt in het algemeen gesteld dat de meta niet relevant is. Maar wij delen deze mening niet. We zijn van mening dat je meta misschien wel relevant is, maar om wat voor reden dan ook niet strookt met het Google algoritme. Probeer eens in de paar dagen iets anders, net zolang tot het wel werkt.

De trigger

De trigger ontstaat je communicatie. Slaat je communicatie niet aan, dan zal je de bezoeker ook niet triggeren. Klinkt vanzelfsprekend, maar toch zien we dit met enige regelmaat misgaan. De essentie mist als het ware.

Een simpel voorbeeld die voor ons geldt:

Meta voorbeeld 1: Online marketeer inhuren? ✔️ Meer rendement ✔️ Blijvend resultaat

Meta voorbeeld 2: Kom je handen te kort? Huur ons in om je bedrijf te laten groeien.

In meta-voorbeeld 1 zie je heel duidelijk dat er een behoefte van de klant wordt aangesproken. Hierdoor zullen zij hier meer binding mee hebben dan met meta-voorbeeld 2. Voorbeeld 2 is tenslotte niet erg concreet.

Als je nog een stap verder wilt gaan kun je ook een actie opnemen in je meta’s.

Meta voorbeeld 3: Online marketeer inhuren? ✔️ Meer rendement ✔️ Blijvend resultaat ✔️ Klik hier voor meer info
Door woorden als ‘Lees verder’ of ‘Klik hier’ op te nemen maak je het nog aantrekkelijker om door te klikken.

Het zoekwoord

Ons advies is om het zoekwoord in zowel de titel als omschrijving te gebruiken. Het liefst ook vooraan of in ieder geval zo ver mogelijk vooraan. Neem als voorbeeld onze klant DBS Automotive. Hun focus ligt op de zoekterm ‘Exclusieve auto kopen’. En dit zijn de hoofdpagina-meta’s:

De intentie is hier ook duidelijk. Men wil een Exclusieve auto kopen en zijn op zoek naar partijen die deze auto’s aanbieden. Doordat het zoekwoord vooraan staat voldoet de meta direct aan de verwachting van de potentiële bezoeker en wordt daarmee de kans groter dat zij klikken.

Een ander voorbeeld is Movi Performance Gym.

Je ziet dat Sportschool Veenendaal in zowel de titel als omschrijving staat. We hebben er hier voor gekozen om te starten met de bedrijfsnaam. Meerdere sportscholen starten namelijk met Sportschool Veenendaal. Hierdoor valt juist de omgekeerde combinatie meer op.

Grammaticaal zijn zoektermen en plaatsnamen niet altijd even fijn om te gebruiken in een zin. Als we kozen voor een grammaticaal correcte zin hadden we iets moeten doen met ‘in’ er tussen. Hier zouden we nog mee weg komen. Maar let op, een directe combinatie werkt altijd beter. Hierdoor is het soms even puzzelen en dat maakt metadata niet altijd even gemakkelijk.

Optimale lengte anno 2020

Google en andere zoekmachines willen nog wel eens een update doorvoeren waardoor de ‘optimale lengte’ zoals dit zo mooi genoemd wordt verandert. In 2018 werden de meta’s binnen Google plots 320 karakters, maar dit is inmiddels weer terug geschroefd naar 165 karakters. Ook is er een verschil tussen mobiel en desktop.

  • Optimale lengte meta titel (SEO-titel): 55 karakters
  • Optimale lengte meta-omschrijving desktop: 164 karaktes
  • Optimale lengte meta-omschrijving mobiel: 120 karaktes

We adviseren om niet over dit aantal karakters heen te gaan. Metadata wordt afgebroken door puntjes en zal hierdoor minder lekker lezen. En dus ook minder goed converteren. Een fictief voorbeeld hiervan:

Wel of geen emoji’s

Wel of geen emoji’s gebruiken. Dit passeert ook met enig regelmaat de revue. De één vindt het niet professioneel staan, de ander vindt het weer opvallen. Onderaan de streep zijn wij van mening dat metadata draait om opvallen. Hoe doe je dit? Door te onderscheiden. Inmiddels worden de Review Rich Snippets niet meer toegelaten, dus je zult op een manier toch de aandacht moeten trekken.

Wij gebruiken graag emoji’s. Ze worden op elk apparaat en in elke browser goed getoond. Wel willen we de nuance aanbrengen dat je geen kleurplaat moet maken van je metadata. Een sterretje, een smiley en een vinkje. Hou het simpel, to the point. Wij zijn erg fan van de groene vinkjes. Deze vinkjes laten je meta’s opvallen, zorgen ervoor dat je meta’s staccato zijn en de vinkjes geven een positief gevoel.

Wel of geen meta keywords

We kunnen heel kort en krachtig zijn over het gebruik van meta-keywords: ze hebben geen functie meer. Een aantal jaren terug waren de meta-keywords een hot topic. Je vulde toentertijd een aantal relevante zoekwoorden in bij de keywords. Het idee was dat je met een pagina op een mix van relevante woorden zichtbaar werd. Vandaag de dag kijken zoekmachines hier niet meer naar.

Tot slot

We hopen dat we je een beetje verder hebben mogen helpen met het opzetten van jouw campagne. Vind je het toch nog spannend of wil je het toch uitbesteden? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.


Auteur: Daryl Baars


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team