Neem contact op

Het belang van anchor teksten

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Het belang van anchor teksten

Tijdens het vullen van websites zijn er eindeloze mogelijkheden om jezelf omhoog te werken in Google. SEO-teksten en andere vormen van zoekmachine optimalisatie zijn al jaren niet meer weg te denken in de wereld van websites. In deze blog geef ik een verdieping in het toevoegen van anchor teksten. Deze functie is slechts één van velen, maar zorgt wel voor duidelijkheid op je website. Dat is één van de redenen dat deze teksten zo belangrijk zijn. Het gaat hier niet alleen om vindbaarheid, maar ook om de gebruiksvriendelijkheid. En hoe pas je dit toe op jouw website?

Wat is een anchor tekst?

Dit is een woord of klein stuk tekst die wordt meegegeven aan een hyperlink. Deze hyperlink stuurt je vervolgens direct door naar dit woord of deze tekst, zodat je direct jouw gezochte data achterhaalt. De anchors worden meestal in (pagina)titels of teksten verwerkt, maar kunnen ook in een afbeelding worden geplaatst. Een anchortekst wordt ook wel een linktekst of anker tekst genoemd en kan je naar de tekst of afbeelding op een interne of externe pagina leiden.

How to: toevoegen anchor teksten?

Tegenwoordig hebben veel content management systemen (zoals: WordPress) een anchor tekst-functie ingebouwd. Zo kan je als beheerder gemakkelijk deze teksten toevoegen. Dit leg ik je graag uit aan de hand van het volgende voorbeeld: Wil je de vindbaarheid van je site verbeteren op het verkopen van hardloopschoenen? Voeg dan een kopje toe met jouw zoekwoorden en plaats deze zoekwoorden ook in de anchor. Wanneer je als bezoeker in Google zoekt op: ‘Welk materiaal is het meest geschikt voor hardloopschoenen?’, wil je direct informatie hebben over het meest geschikte materiaal voor dit soort schoenen. Het kan zijn dat de bezoeker navigeert naar een blogtekst over hardloopschoenen waar deze informatie in staat. Door anchors te plaatsen in de kopjes van de blog, zorg je voor overzichtelijkheid. Als bezoeker zie je hierdoor het kopje ‘Materiaal hardloopschoenen’. Door dit kopje aan te klikken, word je naar de bijbehorende tekst gestuurd. In deze afbeelding zien we een voorbeeld van het toevoegen van een zoekwoord in het HTML anker in WordPress:

Interne anchors

Maar let op! Wanneer je te veel hamert op anchor teksten en je meerdere malen hetzelfde onderwerp hierin verwerkt, zal Google dit afstraffen. Een overload aan informatie over hetzelfde onderwerp is nooit goed en zal minpunten opleveren voor je ranking. Deze regel geldt overigens voor meer Google-beoordelingen, zoals een SEO-tekst. In een blog van 300-400 woorden is het niet verstandig om 20 keer hetzelfde zoekwoord terug te laten komen. De zoekmachine wil een natuurlijke website zien waarin geen geforceerde zoekwoorden terugkomen. Voorkom dus een overkill aan zoekwoorden.

Vindbaarheid

Vindbaarheid is al jaren één van de belangrijkste pijlers voor websites. Wanneer dit niet op orde is, kent Google minpunten toe aan jouw website. Bijna niemand weet wat Google exact beoordeelt op websites. Toch zijn er genoeg indicatoren die aangeven dat een element als anchor teksten meespelen in de beoordeling van Google. Door een tekst of afbeelding de juiste benaming te geven, zorg je ervoor dat je webpagina beter scoort in de Google. Door het overzicht kan de zoekmachine makkelijker jouw website ‘crawlen’. Dit houdt in dat Google robots gemakkelijker jouw websites doorlopen, aangezien enkele woorden al aangeven waar jouw (blog)tekst of webpagina over gaat.

Gebruiksvriendelijkheid

Dat anchor teksten voor Google robots gebruiksvriendelijk zijn is duidelijk. Anderzijds geldt dit ook voor bezoekers op jouw website. Zo kunnen zij in één blik zien waar jouw tekst over gaat, of waar dit naartoe linkt. Zo kan een bezoeker direct naar de benodigde informatie navigeren. Dat scheelt eindeloos scrollen totdat je eindelijk jouw zoekopdracht kan afronden. Met andere woorden: op deze manier geef je een boost aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. In de onderstaande afbeelding zien we een voorbeeld van 9 kopjes, die elk interne links bevatten. Wanneer je op één van deze links klikt, word je automatisch naar het stukje tekst in de blog geleid. Lekker makkelijk toch?

Voorbeeld interne anchor

Eén van vele criteria

Natuurlijk is een anchor tekst één van vele criteria in de wereld van zoekmachines. Juist omdat het zo belangrijk is om je website te optimaliseren wilde ik deze functie niet voor je achterhouden. Als online specialist wil je niets missen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid. Probeer daarom de regels van Google zo nauw mogelijk aan te houden. Wil je meer informatie over het gebruik van anchor teksten of ben je benieuwd naar andere mogelijkheden in zoekmachine optimalisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via de onderstaande knop.

Neem contact op


Auteur: Jeroen Kets


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA Online zichtbaarheid en branding