7 redenen waarom investeren in Zoekmachine optimalisatie loont

INOMA
Ga terug naar het overzicht

7 redenen waarom investeren in Zoekmachine optimalisatie loont

De wereld van zoekmachine optimalisatie zit vol met feiten en fabels. En daartussen zit een heel groot en grijs gebied aan interpretaties en aannames. Waarom? We weten simpelweg niet in detail hoe zoekmachines werken. Als jij dat wel weet horen we dat graag, want dan schrijven we samen een best seller en gaan de zoekmachines failliet. Kortom, laat je niet zo snel dingen wijs maken. We willen jou met deze blog geen inzicht geven in wat je wel of niet moet doen, maar simpelweg waarom het investeren in zoekmachine optimalisatie wel degelijk kan lonen.

Lange termijnstrategie

Zoekmachine optimalisatie is een lange termijnstrategie. Dit houdt in dat de effecten van zoekmachine optimalisatie pas na weken of soms maanden zichtbaar zijn. Gelukkig hebben we tools als Google Search Console en Bing Webmaster Tools in combinatie met een sitemap om bepaalde wijzigingen sneller te laten indexeren. Echter geldt dit alleen voor on-site wijzigingen. Alles wat off-site gedaan wordt is een kwestie van wachten tot Google het tegenkomt.

Maar dan horen we je nu denken: huh? Nou kijk, het zit zo. Er zijn miljarden websites op het internet. En hoe snel bijvoorbeeld Google ook is, hun algoritmes tracken niet iedere dag elke website. Websites die actief zijn worden bijvoorbeeld vaker gecrawled dan websites die al twee jaar geen nieuwe content hebben geplaatst. Daarbij is het ook gewoon onmogelijk zoveel websites te bezoeken. Daarom duurt het vaak toch wel een aantal weken tot soms enkele maanden voordat de effecten van off-site zoekmachine optimalisatie worden opgepikt.

Word je eenmaal gevonden zul je merken dat het minder energie gaat kosten om hoog te staan. En daarmee zul je ook steeds meer rendement gaan pakken, omdat je investering omlaag zal gaan. Blijf wel altijd de gedachte scherp houden die wij al onze klanten meegeven: stop je ergens 10 euro in en er komt 50 uit dan is het prima. Stop je er 50 in en komt er maar 10 uit dan moet je wel even achter je oren krabben.

Hoe hoger je in Google staat, hoe meer verkeer

Het is een feit dat organisch hoog staan verkeer oplevert. Hoe hoger je positie, hoe groter de kans is dat een potentiële lead op jouw website klikt. In de basis kun je uitgaan van de volgende richtlijn (let op dit is een richtlijn op basis van gemiddelden die wij zelf tegenkomen).

Stel, er zoeken 1000 mensen per maand op ‘Plant met pot kopen’. Dan leveren de posities je gemiddeld het volgende op:

Positie 1: 45% van het zoekverkeer (450 bezoekers)

Positie 2: 25% van het zoekverkeer (250 bezoekers)

Positie 3: 13% van het zoekverkeer (130 bezoekers)

Positie 4: 7% van het zoekverkeer (70 bezoekers)

Positie 5: … je snapt de lijn.

Eigenlijk kun je stellen dat naarmate je een plekje zakt je iedere keer bijna halveert qua websitebezoekers ten opzichte van één plek hoger. Des te meer reden om dus juist hoog te komen en hoog te blijven.

Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op conversies

Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op conversies. Klinkt mooi, toch? Jazeker. Bepaal wel heel duidelijk wat je belangrijkste conversies zijn en stuur hierop. Teveel mogelijkheden geeft een bezoeker stress, te weinig zorgt ervoor dat ze misschien niet tot actie overgaan. In onze blog ‘Meer conversie met deze 6 tips’ leggen we je hier meer over uit.

Voor nu focussen we ons op een simpele gedachte. Als we 100 bezoekers aantrekken en daarvan converteert 1 iemand, zullen we op 1000 bezoekers 10 bezoekers converteren en op 2000 zullen er 20 mensen converteren. Natuurlijk weten we dat de praktijk anders is. Er zijn te veel variabelen om in te schatten hoeveel conversies je zult krijgen op basis van een toename in klikverkeer. Het belangrijkste is daarom altijd te blijven meten en monitoren. En voer een 0-meting uit. Ervaar zelf of je groeit in aantal leads en kwaliteit van de leads.

De hele week rondom promotie

We durven veilig aan te nemen dat er toch wel veel mensen een blij gevoel krijgen van de gedachte dat als ze naar bed gaan, wakker worden en ontdekken dat ze er 1000 euro op de rekening bij hebben gekregen. Tenzij je een vorm van E-Commerce beoefent kunnen we je die 1000 euro niet toezeggen. Wat we wel kunnen toezeggen is dat een website 24/7 aan staat. Dit betekent dat de site dus dag en nacht, de hele week rond een uithangbord voor je is. Mensen die roepen dat een site alleen een visitekaartje is mogen van ons echt gaan inzien dat dit een fabeltje is. Een website is geen visitekaartje, het is een wezenlijk verlengstuk van je onderneming. Een site kan – als deze goed is ingericht – iedere dag van de week jou in contact brengen met je ideale klant.

Het gebruik van zoekmachines groeit

Zoekmachines groeien in gebruik. Wie anders van mening is willen we graag uitnodigen voor een bak koffie. Lijkt ons een leuk onderwerp om over in gesprek te gaan. We zien een enorme verschuiving plaatsvinden naar online. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat op het internet. Dit komt omdat de zoekmachines steeds verfijnder te werk gaan. In de beginstadia van zoekmachines kreeg je een homp klei op je scherm, in de loop der jaren werden dat steentjes en inmiddels is het gruis zo fijn dat je alles haarfijn kunt onderscheiden.

Daarbij komt dat zoekmachines ons ook steeds verrassen. Google beantwoord je vragen tegenwoordig vaak vanuit de zoekmachine zelf. Men hoeft niet eens meer naar een website door te klikken. En ja dat kan hinderlijk zijn, maar we hopen dat het jou alleen maar meer motiveert om er bovenop te zitten. Mooie onderdelen zoals een Multi FAQ in de vorm van Structured Data of bijvoorbeeld de voorraad en prijs van een product die tonen in Google, zijn allemaal aanwinsten die jouw bedrijf digitaal alleen maar sterker kunnen maken.

Zoekmachines dwingen je te kijken naar jezelf

In de zoekmachines geld er 1 principiële regel: wees relevant en goed voor je bezoekers. Dit betekent relevante en unieke content (interessant dus?) en ook een gebruiksvriendelijke website. De Delayed Shift kennen we misschien niet van term, maar deze vervelende term herken je wel. Je opent een site, scrollt, wilt klikken op een knop en vervolgens springt de knop naar beneden door een banner die 10 scrollen terug wordt ingeladen. Of de website met een laadtijd van 9 seconden. Tergend. Kortom, ben je goed voor je bezoekers? Dan beloont een zoekmachine jou. Maar op zijn beurt beloont een bezoeker ook jou, want ze nemen contact met je op! En dat is wat je wilt.

Bezoekers zoeken jou

Schieten met hagel en schieten met scherp. Van beide is wat te zeggen en te vinden. Soms werkt het een, soms werkt het ander. Het mooie van zoekmachine optimalisatie is dat jij je website zichtbaar maakt onder de mensen die zoeken. Of dat nou voor de massa is met een generieke term als ‘Iphone hoesje’ of iemand die op zoek is naar een ‘Schilder Veenendaal’. En waarom zoeken ze? Omdat ze iets willen vinden. En hoe fijn is het als jij hebt wat zij nodig hebben?

Tot slot

De wereld van zoekmachine optimalisatie zit vol met do’s en dont’s. We gaan hier ongetwijfeld in andere blogs op terugkomen. Voor nu hopen we dat je wat meer inzicht hebt gekregen. En niet geheel onbelangrijk, we hopen dat je op deze manier een betere en onderbouwde keuze kunt maken waarom je wel of niet zoekmachine optimalisatie voor jezelf wilt toepassen.

Wil je wat briljante resultaten zien? Neem dan een kijkje tussen onze cases.

Onze cases


Auteur: Daryl Baars


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team