In deze blog:
5 tips voor het optimaliseren van je website
Websites zijn er in alle soorten en maten. De voorkant van een website ziet er al snel heel mooi uit, echter is de achterkant ook belangrijk. Hoe sterker je website is, hoe beter Google je site vindt en hoe eerder je vindbaar wordt. Daarom heb ik een paar tips om zelf je website te verbeteren!
Tip 1: Vermijd stockfoto’s
Wat ik veel zie is dat er vaak stockfoto’s worden gebruikt. Ik raad het gebruik van stockfoto’s niet alleen af omdat het slecht is voor de persoonlijkheid van je website, maar ook voor je geloofwaardigheid. Je laat beelden zien van mensen die (vaak) aalglad zijn. Hiermee bedoel ik dat de tanden glanzend wit zijn, het altijd allemaal perfect lijkt en het geforceerde foto’s zijn. Redenen genoeg om professionele foto’s te laten maken.
Tip 2: Vind en repareer gebroken linkjes
Door jouw website te analyseren op gebroken linkjes, kan je alle niet werkende linkjes op de website vervangen of verbeteren. Als Google deze “gebroken” linkjes ziet, kan dit slecht zijn voor je autoriteit score en hierdoor is je website minder betrouwbaar.
Hoe vind je nu die linkjes? Je kunt de kapotte linkjes vinden door gratis websites zoals Brokenlinkcheck die je kunt vinden als je “Broken link checker” op Google zoekt. Als je op deze sites je URL scant, vind je al heel wat eventuele gebroken linkjes. Er zijn natuurlijk meerdere wegen om gebroken linkjes op te sporen, maar dit is een goede start.
Tip 3: Gebruik niet te veel tekst
Bezoekers verdwalen vaak in websites met heel veel tekst. Door alle lappen tekst, is een website al snel niet meer overzichtelijk. Hierdoor raken mensen in de war en haken af. Door korte teksten te schrijven met overzichtelijke eigenschappen, raken mensen ook niet zo snel in de war.
Daarnaast is het gebruik van beelden ook belangrijk. Als je alleen maar pagina’s met lappen tekst op je website vertoont, helpt dit ook zeker niet mee. Door af en toe je verhaal toe te lichten met beeldmateriaal word je verhaal niet alleen duidelijker maar ook sterker.
Tip 4: Creëer eenheid in je website
Door de website een geheel te laten lijken, werkt een website beter. Als je gebruik maakt van verschillende soorten kleuren en lettertypes door elkaar, lijkt een website rommelig. Het beste is om een aantal kleuren te kiezen en een mooie huisstijl te ontwikkelen. Als er al een logo is, is het een goed idee om dezelfde kleuren terug te laten komen in de site. Verder is het belangrijk dat je dit op alle pagina’s toepast, als elke pagina een andere foto heeft, is er geen continuïteit.
Ik adviseer om een bepaalde stijl voor een langere periode aan te houden. Als je vaak verandert van lay-out, is dat voor de klant heel verwarrend. Vooral het logo moet voor een langere periode hetzelfde zijn. Verder adviseer ik om de kleuren en lettertypes ook voor een langere periode aan te houden. Mocht je toch het een en ander willen veranderen, kies dan een soortgelijke kleur. Dit betekent overigens niet dat je nooit je huisstijl moet veranderen: als je de huisstijl maar niet te vaak veranderd.
Tip 5: Begin een blog
Door de blog op de juiste manier te schrijven en goed gebruik te maken van woorden met een goede SEO-waarde, komt er meer verkeer op de website. Als de SEO-woorden relevant zijn aan jouw website, komen er mensen op de website die zoeken naar vragen/antwoorden die te maken hebben met jouw diensten/producten. Door continue blogs toe te voegen in een speciale blog omgeving op je website, vinden mensen dus eerder jouw diensten/producten. Ook is het verstandig om de blogs op een “SEO manier” te schrijven, hierdoor herkent Google eerder de woorden in de website.
SEO-woorden
Nu kan het zijn dat je niet weet wat SEO-woorden zijn. SEO, met andere woorden zoekmachine optimalisatie is een vakgebied, waarbij veel terminologie wordt gebruikt. Als je een gemiddeld SEO-artikel leest, dan vliegen de termen je om de oren. Bovendien is SEO zo dynamisch dat er vaak nieuwe termen worden geïntroduceerd. SEO-woorden zijn de woorden die het beste zijn om te gebruiken om een website relevanter te maken bij Google. Deze woorden kun je zelf zoeken, maar ook door SEO-specialisten laten onderzoeken.
Tot slot
Wil je weten of jouw website verbeterpunten heeft? Vraag onze SEO-scan aan.