In deze blog:
3 redenen waarom zoekmachine optimalisatie niet altijd het antwoord is
In de wereld van online is zoekmachine optimalisatie altijd wel een dingetje. Ieder Online Marketing bedrijf schreeuwt van het dak hoe goed ze zijn en geven je wel 94 redenen waarom juist JIJ zoekmachine optimalisatie moet oppakken. In onze ogen moet een keuze in balans zijn. Ook wij geven vaak – nogmaals, vaak en niet altijd – advies om hierin te investeren. Maar soms is zoekmachine optimalisatie simpelweg niet het antwoord op jouw beoogde groei. We geven je 3 redenen die je ook moet overwegen om een goed besluit te kunnen nemen.
Twee woorden, negen letters: duurt lang
Zoekmachine optimalisatie is een tijdrovende investering. Het is niet zo dat een marketingbedrijf vandaag aan 4 knopjes draait, zodat je morgen al een top 3 positie hebt vergaard. Met name als er veel concurrentie is of weinig concurrentie die veel in marketing investeren, kan het maanden of langer duren om de gewenste resultaten te behalen. Als je een startup bent kun je dit misschien niet eens permitteren. En het kan ook eerlijk en oprecht soms frustrerend zijn om te zien hoeveel tijd en energie erin gaat om soms 3 plekjes te stijgen.
Veel concurrentie staat vrijwel altijd gelijk aan een kostbare investering
Stel je hebt een briljante uitvinding: een Walking Chair (de Walking Fridge kennen we nou wel). Dan kun je er zeker van zijn dat er weinig concurrentie is. Dit betekent dat je gemakkelijk en snel op specifieke zoekwoorden hoog kunt komen en blijven. Maar we hebben in het verleden weleens de vraag gehad ‘kun je mij vindbaar maken op ‘coach’?’. Los van de tal van redenen waarom je dit niet wilt is misschien wel de belangrijkste: je concurreert online gezien met letterlijke iedere website die ook maar 1 keer het woord ‘coach’ noemt.
Dat gezegd hebbende is het belangrijk om soms te erkennen dat een plek 1 of 2 niet interessant is. Of dat een zoekwoord die voor jou belangrijk lijkt überhaupt niet interessant is om hoog mee in Google te komen.
Gedachte 1: Plek 1 kost je 10.000 euro en 12 maanden om hoog in Google te komen, plek 2 5.000 euro en 8 maanden en plek 3 2000 euro en 4 maanden.
Gedachte 2: Het product wat je verkoopt levert je een winstmarge op van 30 euro per verkocht product en je verkoopt per maand 100 producten. Kortom, je draait even plat gezegd 3.000 euro aan winstmarge.
Gedachte 3: Je bent net gestart en draait nog geen omzet.
Als je naar gedachte 1 en gedachte 2 kijkt kan het interessant zijn om te gaan voor een plek 1 in Google. Het kost je wel 10.000 euro, maar over 12 maanden draai je 36.000 euro winstmarge. Als je met een plek 1 meer traffic binnenhaalt zul je meer producten verkopen en dus je winstmarge nog verder verhogen.
Als je gedachte 1 en 3 combineert wordt het spannend. Je moet een flinke investering maken en ook durven te maken voordat je rendement gaat zien. Daarom kan het zijn om eerst als je opties af te wegen en na te denken of er andere kanalen zijn die sneller rendement opleveren.
Continu proces
Zoekmachine optimalisatie is een proces wat nooit stopt. In meer of mindere mate kun je altijd afbouwen tot een lagere investering als je alle gewenste posities hebt verworven. Val je echter helemaal stil zien de zoekmachines staat ook. Je kunt het als het ware zien dat de zoekmachines misschien wel denken dat jij je website bent vergeten. En minder activiteit is in de ogen van een zoekmachine minder relevantie. Al zegt dit tussen ons gezegd natuurlijk helemaal niks. Je kunt super relevant zijn en niet zoveel met je website doen. Maar de realiteit en interpretaties van zoekmachines willen nog wel eens verschillen.
Tot slot
Wees je bewust van de investering die je aangaat. Als je investeert in zoekmachine optimalisatie zorg dan op z’n minst voor een goed, volledig en onderbouwd zoekwoordenonderzoek. Wil je weten wat een zoekwoordenonderzoek inhoud en waarom dit zo belangrijk is? Schakel met een van onze specialisten.