Terug naar het overzicht

Google My Business locatiegroepen

Google My Business locatiegroepen

Ben je al bekend met Google My Business locatiegroepen? Waarschijnlijk niet. Dit komt grotendeels doordat het overgrote deel van het MKB bestaan uit één vestiging. De locatiegroepen zijn vooral super handig als je meerdere vestigingen hebt.

Wat zijn Google My Business locatiegroepen

Laten we beginnen bij de basis. Met Google My Business locatiegroepen kun je simpelweg meerdere vestigingen groeperen. Stel, je bedrijf is gevestigd in Veenendaal, Ede en Wageningen en men tikt jouw bedrijfsnaam in. Hoe gaaf is het als je dan bovenaan in de resultaten een kaart krijg te zien met alle vestigingen.
We gebruiken Ikea als voorbeeld om te laten zien wat het doel is van de locatiegroepen:

Google My Business locatiegroep

Je ziet in het bovenstaande voorbeeld duidelijk een vestiging A, B en C. Wij Googlen vanuit Veenendaal. Mocht je in bijvoorbeeld Rotterdam zijn gevestigd zal je de Ikea’s bij jou in de buurt zien.
Kortom, de conclusie die we nu al kunnen trekken is dat Google My Business locatiegroepen super handig zijn.

Hoe maak je locatiegroepen

Voordat je een groep aan kunt maken zal je eerst alle lokale bedrijven moeten aanmaken. Het is super belangrijk dat je het profiel zo volledig als mogelijk invult.
We gaan van start. Ga eerst naar Google, tik Google My Business in en klik op de link:

Vervolgens klik je op Inloggen of Nu beheren:

Heb je nog geen locatie aangemaakt? Voeg dan eerst alle vestigingen toe. Hoe dit moet zullen we later in een andere blog behandelen.

Heb je alle vestigingen aangemaakt én niet geheel onbelangrijk: zijn deze locaties allemaal 100% geverifieerd? Als het antwoord ja is kun je aan de slag met de locatiegroepen.

Nadat je op Locatiegroep maken hebt geklikt komt de pop-up tevoorschijn om een groepsnaam toe te voegen. Kies iets wat je gemakkelijk kunt onthouden voor het geval je ooit meerdere groepen moet aanmaken.

In het volgende scherm kom je uit op je reeds aangemaakte locatiegroep. Vanuit hier kun je alleen locaties toevoegen als deze nog niet bestaan. Aangezien we al begonnen zijn met het toevoegen van locaties mogen we weer één stap terug naar het overzicht.
Vanuit het overzicht vink je de locaties aan die je wilt groeperen, dan druk je op de witte ‘Acties’-knop en druk op Locaties overzetten.

Kies erna de groep en druk op overdragen.

Nadat je deze stapt hebt uitgevoegd is het praktisch klaar. Vanaf hier kun je alleen nog wachten.

Nieuwe locaties toevoegen vanuit locatiegroepen

Je kunt ook vanuit locatiegroepen je bedrijven toevoegen. Je kunt dit op twee manieren doen:

Methode 1: Voeg een locatie toe door te zoeken op de bedrijfsnaam. Als je een bestaande en geverifieerde locatie opzoekt zal deze naam worden aangevuld. Je kunt deze vervolgens selecteren.
Methode 2: Locaties en bijbehorende velden importeren vanuit een CSV-bestand. Google My Business maakt het je erg gemakkelijk doordat je een kant en klaar template kunt downloaden en invullen. Druk op Bestand selecteren zodra je een compleet CSV-bestand hebt.

Wanneer tonen de locatiegroepen?

We hebben meerdere experimenten gedaan met deze locatiegroepen. En zoals altijd, Google bepaald. Hoe completer de profielen zijn ingevuld, hoe relevanter voor Google, hoe eerder Google bereid is om je te belonen met deze mooie toevoeging. Belangrijke informatie om ingevuld te hebben:

  • Bedrijfsnaam: Deze moet overal gelijk zijn. Stel je biedt vastgoed en verzekeringen, zorg dan dat je bedrijfsnaam ‘Bedrijfsnaam Vastgoed’ en ‘Bedrijfsnaam Verzekeringen’ is.
  • Openingstijden
  • Omschrijving van het bedrijf
  • Korte URL
  • Servicegebied(en)
  • Telefoonnummer
  • Contactlink
  • Afspraaklink

Overigens kan de overige informatie invullen nooit kwaad. In onze blog ‘Google mijn bedrijf optimaliseren‘ leggen we je alle ins en outs uit van een optimaal profiel en de vele mogelijkheden van Google mijn bedrijf.

Tot slot

Wil jij een locatiegroep aanmaken, maar lukt dit niet helemaal? We helpen je graag.

Neem contact op

Terug naar het overzicht
INOMA

Zien we jou snel?

Onze aanpak is eigenwijs, met een proactieve houding en bewezen resultaten als fundament. We duiken diep in jouw markt, combineren kennis met kunde en bieden op maat gemaakte oplossingen voor jouw specifieke marketingvraagstuk. Daarbij willen we niet alleen jouw doelen behalen maar deze overtreffen. Kies je voor INOMA, dan kies je voor groei!

Maak een afspraak

INOMA - parkeren

Marketingadvies

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.