In deze blog:
Een CSS partner, of terwijl Comparison Shopping Services, is een website dat producten vergelijkt en kan deelnemen aan de veilingen van Google via de Shopping Google Ads campagnes. Ze zijn er voor jou om eerlijk te kunnen concurreren in de markt. Ze helpen jou met het groeien van jouw vindbaarheid en optimaliseren van de Shopping Ads. Neem als voorbeeld beslist.nl. Op deze website vind je producten van verschillende websites op één vergelijkingssite. Beslist.nl is in dit geval jouw CSS partner. Zij vertonen jouw product op hun website en in Shopping Ads. Het voordeel van een CSS partner, is dat je hiermee zou kunnen besparen op de Shopping Ads campagnes.
Volgens meerdere bronnen heeft Google volgens de Europese commissie in de afgelopen jaren bewust de advertentie markt overgenomen. Hierbij heeft Google de mogelijkheid tot concurreren belemmerd en anderen geen kans gegeven. Hierdoor zou Google een monopolypositie hebben verovert en misbruikt volgens de Europese commissie. Adverteerders die via Google concurrerende diensten wilden gebruiken, werden door Google afgestraft. Google heeft zichtzelf voorgetrokken en hierdoor was de vrije markt niet eerlijk. Dit is dus de reden dat er CSS partners zijn ontstaan. Partners die op een eerlijke manier kunnen concurreren met Google.
Jezelf goed toonbaar maken tussen de Google Shopping zoekresultaten, kan met Google Ads. Maar er is meer! Door een samenwerking aan te gaan met een CSS partner van Google zorgen zij ervoor dat jij zichtbaar vertoond wordt op één van de vergelijkingswebsites naar keuze. Weten hoe dit precies zit? Lees dan snel verder.
Wanneer je een CSS partner inzet voor jouw campagne, worden de advertenties op dezelfde manier weergegeven als bij alle andere Google Shopping advertenties. Het zichtbare verschil is dat er onderaan de advertentie niet ‘Van Google’ staat, maar ‘Van (CSS partner)’.
Het moment dat jij een CSS partner hebt gekozen die bij je past, kun je snel aan de slag. Het starten is namelijk vrij eenvoudig. Geef in je Google Merchant Center door dat de koppeling van Google naar de CSS partner van je keuze kan wijzigen en bevestig deze wijziging. Hierna doet Google de rest.
Om mee te komen en tegen Google Shopping een kans te krijgen, krijgt een CSS partner 20% korting op de CPC (cost per click). Dit betekent dat je via een CSS-partner minder hoeft te bieden voor de veiling tegen Google Shopping en je via Google Shopping meer moet bieden. Als voorbeeld gaat van de €1,00 die geboden wordt, 80% naar Google en 20% naar de CSS partner of de adverteerder via een CSS partner. Zo houd je aan het eind van de rit meer geld over.
Als er nou maar één CSS partner in Nederland was, is de keuze snel gemaakt. Om voor een juiste CSS partner te kiezen, moet je een aantal dingen op een rijtje zetten. Een CSS partner kiezen is namelijk een belangrijke beslissing voor je bedrijf.
Adverteren op Google via CSS partners is een handige tool om jouw producten in Google Shopping te vertonen. Gaat jouw voorkeur toch uit naar het adverteren via Google Ads of kun jij wel wat hulp gebruiken? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij staan je graag te woord.
Auteur: Kim de Vaal
Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.