Terug naar het overzicht

Wat zijn CSS partners van Google?

Wat zijn CSS partners van Google?

Wat zijn CSS partners van Google?

Wat is een CSS partner?

Een CSS partner, of terwijl Comparison Shopping Services, is een website dat producten vergelijkt en kan deelnemen aan de veilingen van Google via de Shopping Google Ads campagnes. Ze zijn er voor jou om eerlijk te kunnen concurreren in de markt. Ze helpen jou met het groeien van jouw vindbaarheid en optimaliseren van de Shopping Ads. Neem als voorbeeld beslist.nl. Op deze website vind je producten van verschillende websites op één vergelijkingssite. Beslist.nl is in dit geval jouw CSS partner. Zij vertonen jouw product op hun website en in Shopping Ads. Het voordeel van een CSS partner, is dat je hiermee zou kunnen besparen op de Shopping Ads campagnes.

Waarom bestaan CSS partners?

Volgens meerdere bronnen heeft Google volgens de Europese commissie in de afgelopen jaren bewust de advertentie markt overgenomen. Hierbij heeft Google de mogelijkheid tot concurreren belemmerd en anderen geen kans gegeven. Hierdoor zou Google een monopolypositie hebben verovert en misbruikt volgens de Europese commissie. Adverteerders die via Google concurrerende diensten wilden gebruiken, werden door Google afgestraft. Google heeft zichtzelf voorgetrokken en hierdoor was de vrije markt niet eerlijk. Dit is dus de reden dat er CSS partners zijn ontstaan. Partners die op een eerlijke manier kunnen concurreren met Google.

Wat zijn CSS partners van Google?

Jezelf goed toonbaar maken tussen de Google Shopping zoekresultaten, kan met Google Ads. Maar er is meer! Door een samenwerking aan te gaan met een CSS partner van Google zorgen zij ervoor dat jij zichtbaar vertoond wordt op één van de vergelijkingswebsites naar keuze. Weten hoe dit precies zit? Lees dan snel verder.

Hoe zet je een CSS partner in en hoe werkt het?

Wanneer je een CSS partner inzet voor jouw campagne, worden de advertenties op dezelfde manier weergegeven als bij alle andere Google Shopping advertenties. Het zichtbare verschil is dat er onderaan de advertentie niet ‘Van Google’ staat, maar ‘Van (CSS partner)’.

Het moment dat jij een CSS partner hebt gekozen die bij je past, kun je snel aan de slag. Het starten is namelijk vrij eenvoudig. Geef in je Google Merchant Center door dat de koppeling van Google naar de CSS partner van je keuze kan wijzigen en bevestig deze wijziging. Hierna doet Google de rest.

Om mee te komen en tegen Google Shopping een kans te krijgen, krijgt een CSS partner 20% korting op de CPC (cost per click). Dit betekent dat je via een CSS-partner minder hoeft te bieden voor de veiling tegen Google Shopping en je via Google Shopping meer moet bieden. Als voorbeeld gaat van de €1,00 die geboden wordt, 80% naar Google en 20% naar de CSS partner of de adverteerder via een CSS partner. Zo houd je aan het eind van de rit meer geld over.

Kies de beste CSS partner voor jouw bedrijf

Als er nou maar één CSS partner in Nederland was, is de keuze snel gemaakt. Om voor een juiste CSS partner te kiezen, moet je een aantal dingen op een rijtje zetten. Een CSS partner kiezen is namelijk een belangrijke beslissing voor je bedrijf.

  • Kies voor een Premium of een Niet-Premium CSS partner. Met een Premium CSS partner krijg je meer support vanuit Google dan met een Niet-Premium CSS partner.
  • Kies voor een businessmodel dat past bij jouw wensen. Sommige CSS partners werken op basis van CPC (Cost Per Click), terwijl andere CSS partners vaste kosten rekenen.
  • Houd rekening met de verschillende EU-landen. Adverteren met een CSS partner kan alleen in de landen waar deze partij ook echt actief is.
  • Kijk naar de kwaliteit van verschillende CSS partners. De kwaliteit kan per vergelijkingswebsite erg verschillen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hoe hoog jouw product getoond zal gaan worden in Google Shopping.
  • Zorg ervoor dat de CSS partner die je kiest wel voldoet aan de voorwaarden van een officiële partner.
  • Tot slot kijk je naar de branches van de verschillende CSS partners. Kies wel voor een partner die past bij het product waarvoor geadverteerd wordt. Er is een optie bij het overzicht van Google om bij de CSS partners van Google vooraf te selecteren in welke branche je zou willen adverteren.

Tot slot

Adverteren op Google via CSS partners is een handige tool om jouw producten in Google Shopping te vertonen. Gaat jouw voorkeur toch uit naar het adverteren via Google Ads of kun jij wel wat hulp gebruiken? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij staan je graag te woord.

Neem contact op

Terug naar het overzicht
INOMA

Zien we jou snel?

Onze aanpak is eigenwijs, met een proactieve houding en bewezen resultaten als fundament. We duiken diep in jouw markt, combineren kennis met kunde en bieden op maat gemaakte oplossingen voor jouw specifieke marketingvraagstuk. Daarbij willen we niet alleen jouw doelen behalen maar deze overtreffen. Kies je voor INOMA, dan kies je voor groei!

Maak een afspraak

INOMA kantoor - Landjuweel 9 Veenendaal

Marketingadvies

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.