In deze blog:
Google mijn bedrijf optimaliseren? 7 tips om vandaag mee aan de slag te gaan
In de wereld van zoekmachines draait het om het toegankelijk maken van de juiste informatie voor de juiste bezoeker. Doe je dit? Dan zullen zoekmachines jou belonen met een verbeterde vindbaarheid op hetgeen wat jij aanbiedt. Wist je dat jouw Google mijn bedrijf optimaliseren ook bijdraagt aan een betere vindbaarheid? Niet zozeer in de organische resultaten, maar juist wanneer men zoekt op lokale trefwoorden. Zoals Woninginrichting Veenendaal, Marketingbureau Ede, Autobedrijf Apeldoorn, Makelaar Heemstede, et cetera.
Maar hoe krijg je een optimaal profiel? Dat leggen we uit in deze blog. Naast het optimaliseren van de basisinformatie geven we ook een aantal tips hoe jij jouw profiel nóg beter vindbaar krijgt.
Tip 1: Bedrijfsinformatie volledig toevoegen
Het lijkt misschien wat overbodig te vermelden, toch zien we het vaak voorbij komen dat niet alle bedrijfsinformatie is toegevoegd. Om je Google mijn bedrijf te optimaliseren geef de volgende informatie altijd op:
Bedrijfsnaam
Vul hier je volledige bedrijfsnaam in. Zo simpel als dit is het ook. Let op dat je hier geen zoektermen in verwerkt als deze geen onderdeel van je bedrijfsnaam is. Bijvoorbeeld INOMA | Marketingbureau Ede. In 2022 was het mogelijk om hoog te ranken binnen Maps wanneer je het zoekwoord achter je bedrijfsnaam zette. Inmiddels word je afgestraft op dit trucje. We raden je aan dit zo snel mogelijk te verwijderen als je dit nog steeds gebruikt.
Bedrijfscategorie
Onder bedrijfscategorie vul je de categorieën in waarbinnen jouw bedrijf actief is. Je mag er dus meerdere toevoegen. Als voorbeeld, onze categorieën zijn: internetmarketing, webdesign, webhostingbedrijf en marketingconsultant. Je kunt de verschillende categorieën vinden door te beginnen met typen. GMB vult vervolgens aan. Ons advies is om op steekwoorden uit jouw branche te zoeken, zodat je alle categorieën kunt vinden. Stel je meest relevante categorie in als primair.
Beschrijving
Vul onder beschrijving een wervende tekst in. Houd er rekening mee dat alleen de eerste paar zinnen in Google zichtbaar zijn. Het is dus belangrijk om je kernboodschap voorin te plaatsen. Het kan goed zijn om een lange omschrijving te plaatsen, als je maar niet gaat schrijven om het schrijven. Doordat je jouw bedrijf zo volledig mogelijk omschrijft, zul je ook op een natuurlijke manier belangrijke zoektermen meepakken. In ons geval social media, seo, sea, et cetera. Er zijn online bronnen die aangeven dat het belangrijk is de zoektermen in de eerste twee zinnen te vermelden. Wijzelf hebben hier geen harde bewijzen voor gevonden die dit onderstrepen.
Openingsdatum
Onder openingsdatum voer je de datum in dat jij officieel je deuren hebt geopend voor de buitenwereld. We zien dat dit vaak niet wordt ingevuld, toch adviseren we dit te doen. Hoe completer je profiel, hoe meer je laat zien dat jij transparant wilt zijn naar je doelgroep.
Contactgegevens
Onder contactgegevens vul jij je telefoonnummer en website in. Belangrijke tip, zorg ervoor dat deze gegevens matchen met de structured data van schema.org. In een andere blog komen we later terug op structured data.
Social media
Een leuke functie die in oktober 2023 online is gekomen is het toevoegen van Social media linkjes. Je kunt de volgende kanalen toevoegen aan je profiel:
- TikTok
- YouTube
Bedrijfsadres
Onder bedrijfsadres vul je het adres van je locatie in. Je kunt er ook voor kiezen dit niet te doen en alleen een servicegebied weer te geven. Dit kan handig zijn als je vanuit huis je bedrijf runt en niet wilt dat mensen bij je aan de deur staan. Deze stap stel je vaak in wanneer je jouw profiel aanmaakt. Mocht je jouw profiel al eens hebben aangemaakt en willen wijzigen? Dan kun je naar de Bedrijfsinformatie gaan, op het tabje Bedrijfsadres klikken en dan het vinkje ‘Bedrijfsadres aan klanten tonen’ uitzetten.
Weet je dat je de positie van de map marker ook kunt aanpassen? Soms zet Google het rode puntje niet goed op de kaart. Je kunt dan op de kaart klikken en vervolgens op ‘Aanpassen’ drukken. Hiermee kun je de kaart verplaatsen en zorgen dat de map marker op de juiste plek komt te staan.
Openingstijden
Ons advies is om altijd je openingstijden in te vullen. We spreken met regelmaat klanten en relaties die dit eng vinden. Met name ZZP’ers en eenmanszaken. Er wordt vaak geredeneerd vanuit de gedachte dat je niet altijd zit te wachten op spontaan bezoek. Dat kunnen we ons voorstellen. Toch adviseren we je de openingstijden wel in te stellen en het een poosje aan te zien. Hoe completer je profiel, hoe beter de vindbaarheid van het profiel.
Je kunt er zelfs voor kiezen de middagpauze eruit te halen zodat je twee separate dagdelen ziet. Als je op het plusje drukt krijg je een extra tijdvak te zien.
Afwijkende openingstijden
Onder afwijkende openingstijden kun je dagen instellen dat je openingstijden afwijken. Denk aan bijvoorbeeld het instellen van feestdagen. Pasen, kerst, goede vrijdag, et cetera. Wij adviseren dit aan het begin van het jaar gelijk in te vullen voor het komend jaar.
Het verschilt per bedrijf wat het beleid is rondom de feestdagen. Wij adviseren dit goed intern te overleggen met je collega’s voor je het op Google doorvoert. Het zou jammer zijn als je collega’s denken dat ze vrij zijn omdat dit foutief in Google staat of zelfs op hun vrije dag op kantoor staan.
Meer
Onder Meer staan opties die met regelmaat veranderen binnen Google mijn bedrijf. Een hot topic op het moment is het in dienst nemen van vluchtelingen en andere groepen in de maatschappij. Wij vinden het onwijs belangrijk om je steentje bij te dragen hieraan, maar we zien het nut er niet van in om dit in Google mijn bedrijf te vermelden. Wij adviseren alles onder Meer alleen toegankelijkheid in te vullen als je een rolstolvriendelijke toegang hebt en een rolstoelvriendelijk toilet.
Tip 2: Google reviews
Naast het optimaliseren van je bedrijfsinformatie is het belangrijk om reviews binnen te halen. Helaas leven we in een maatschappij waarin de 1-ster reviews sneller worden geplaatst dan de 5-ster reviews. Wij adviseren dan ook zelf achter de goede reviews aan te gaan. Het is dan wel belangrijk dat degene die de review mag invullen ook een Google-account heeft. Anders kun je helaas geen review posten.
Korte link
Om de drempel voor het invullen van een review zo laagdrempelig mogelijk te maken is er een optie een korte link te krijgen van Google. Via deze korte link komt degene die je om een review vraagt direct uit in het review gedeelte. Als je naar je GMB-profiel gaat kun je klikken op Vragen om reviews.
Vervolgens druk je op het kopieer icoontje achter de Link voor review. Deze link kun je gebruiken om naar relaties te sturen.
Reageren op reviews
En dan, je hebt een prachtige review te pakken. Reageer je dan? We zien het helaas vaak voorbij komen dat er niet op reviews wordt gereageerd. Bedank je positieve reviews altijd even voor de moeite. Iemand die een review achterlaat zal het waarderen dat je even reageert. In dit geval ziet Google het ook als een positief iets. Hoe actiever je bent binnen het Google platform, hoe meer je beloond wordt.
Negatieve reviews?
Helaas kan het wel eens voor komen dat je een negatieve review krijgt. Helaas zijn er veel bots actief die zich voor doen als mensen. Ook kan het voorkomen dat iets met een klant gewoon even ongelukkig loopt en dat zij hun ongenoegen uiten via Google reviews. Hoe dan ook, reageer. Wanneer je een nep review krijgt adviseren we iets te schrijven in de trant van dat je hun naam helaas niet kent en dat je vermoed dat de review voor een ander bedrijf bestemd is. Zo kan een lezer van de review via jullie reactie zien dat het waarschijnlijk niet om jullie gaat. Is de review van een echt persoon en herken jij je in de klacht van de klant? Reageer dan op een nette en volwassen manier. We zien te vaak voorbijkomen dat men gelijk met gestrekt been reageert. Potentiële klanten lezen dit ook en zullen hierdoor een mening over jullie vormen. Reageer altijd netjes en correct en bied een oplossing aan. Een bezoeker zal dit ook lezen en als positief ervaren.
Tip 3: Blogs en updates toevoegen
Eén van de belangrijkste tips die we hebben is het toevoegen van content vanuit je site aan Google mijn bedrijf. Wijzelf voegen altijd blogs en andere artikelen toe aan Google mijn bedrijf. Waarom dit impact heeft kunnen we niet exact omschrijven. Ons vermoeden is dat we wederom gebruik maken van het Google platform en via deze updates belangrijke trefwoorden toevoegen aan ons profiel.
Waarom we dit adviseren? We zagen ons bereik in de maand dat wij begonnen met het toevoegen van blogs ruim 600% stijgen. We gingen van 800 vertoningen per maand naar bijna 5000 per maand. En sterker nog, wij hebben al meerdere klanten binnengehaald op basis van ons volledige profiel.
Hoe voeg je updates toe? Ga naar je GMB en druk op Update toevoegen.
Vervolgens kun je een korte omschrijving, een afbeelding en een link toevoegen.
Korte omschrijving
Keep it simple, ook bij de korte omschrijving. Een handig trucje wat wij gebruiken is het kopiëren van de eerste alinea uit een artikel of blog. Deze plakken we vervolgens in de korte omschrijving. Ga dus niet aan de slag met het verzinnen van een op maat geschreven, korte introductie. Vaak kost dit tijd waardoor GMB weer naar de onderkant van de prioriteitenstapel verschuift. Door dit trucje heb je jouw update in minder dan een minuut in Google.
Voeg je geen blog toe maar maak je een algemene update? Dan moet je wel even iets verzinnen. In de coronapandemie werden hier vaak de corona updates geplaatst.
Afbeelding
Ook hier adviseren we het simpel te houden. Upload de basisafbeelding die je gebruikt bij je Blog. In ons geval is dat het tegeltje wat wij gebruiken op onze blog overzichtspagina. Hierdoor zie je gelijk de eenheid tussen beide overzichten.
Knop
Bij het instellen van de knop zijn er meerdere mogelijkheden:
- Geen: hiermee stel je geen knop in. Dit gebeurt vaak bij simpele updates.
- Boeken: hiermee kun je een link instellen die naar een reserveringsmodule leidt.
- Online bestellen: hiermee kun je een link instellen die naar een pagina leidt.
- Kopen: hiermee kun je een link instellen die naar een pagina leidt.
- Meer informatie: hiermee kun je een link instellen die naar een pagina leidt.
- Registreren: hiermee kun je een link instellen die naar een registratiepagina leidt.
- Nu bellen: hiermee kun je een telefoonnummer instellen zodat je gelijk kunt bellen n.a.v. de update.
Tip 4: Producten toevoegen
Door het instellen van Producten in GMB kun je op een leuke manier vanuit Google al laten zien wat je doet. ‘Máár’ horen we je nu denken. ‘Ik heb een dienst en geen product’. Dat geeft niks. Wijzelf bieden ook alleen diensten aan en toch zetten wij ze er tussen.
Je kunt toevoegen:
- Afbeelding: kies een duidelijke afbeelding die bij het product of de dienst past.
- Productnaam: hoe heet de dienst of het product?
- Categorie: hier kun je het product of dienst koppelen aan een categorie. In ons geval staat alles onder expertises. Maar een Hovenier kan bijvoorbeeld een verschil maken tussen Aanleg, tekenwerk en onderhoud.
- Productprijs: hier kun je de prijs invullen van de dienst of het product. In ons geval is de prijs altijd variabel en kiezen wij ervoor deze leeg te laten.
- Productomschrijving: dit is de korte omschrijving die je ziet als je op het tegeltje klikt. Ons advies is om deze omschrijving echt tot de kern te houden.
- URL: hier plaats je de link die leidt naar de pagina binnen je website van de dienst of het product.
Tip 5: Foto’s toevoegen
Het toevoegen van foto’s is een onderdeel wat vaak vergeten wordt. Terwijl dit een belangrijk onderdeel is in het laten zien wie jij bent als bedrijf en wat je kunt. Daarbij komt dat dit een heel simpel klusje is.
Vervolgens kun je kiezen uit:
- Foto: Hier upload je foto’s die een inzicht geven in je bedrijf en hetgeen wat je aanbiedt.
- Logo: Hier plaats je jouw logo. Ons advies is om een vierkant logobestand te maken van 1000×1000 pixels en het logo in het midden uit te lijnen. Heel vaak worden logo’s zonder bewerking geüpload waardoor je maar enkele letters of een deel van het beeldmerk ziet. Op deze manier blijft het hele logo zichtbaar.
- Omslagfoto: dit is de foto die je in Google ziet wanneer je op een bedrijfsnaam zoekt.
Tip 6: Services toevoegen
Binnen een categorie kun je diverse services toevoegen, je diensten als het ware.
Het invullen van de services is vaak zo gedaan. Je kunt in een notendop toevoegen wat je allemaal doet. Binnen de services kun je ook weer een korte omschrijving toevoegen van hetgeen je aanbiedt binnen deze service.
Tip 7: Afspraken
Afspraken is een functie die wij veel worden gebruikt door bedrijven die een afspraakmodule of een boekingssysteem o.i.d. hebben. Je kunt hier de link plaatsen naar de pagina die men kan gebruiken voor het maken van een afspraak. Zo kunnen ze laagdrempelig, vanuit Google, gelijk naar je belangrijkste pagina navigeren. Heb je geen boekingssysteem? Dan adviseren we hier de link naar je contactpagina te plaatsen.
Tot slot: Google mijn bedrijf optimaliseren
We weten vrijwel zeker dat wanneer jij de bovenstaande tips doorvoert op je Google bedrijfsprofiel je voorzichtig aan verschil gaat maken. In de wereld van SEO wordt veelal gekeken naar wat er op de site gebeurt en hoe je de website verder kunt optimaliseren. Dit terwijl je Google bedrijfsprofiel een hele laagdrempelige manier is om snel terrein te winnen. En je kunt dit ook nog eens veelal zelf in orde maken waardoor je weer kosten bespaart.
Heb je jouw Google bedrijfsprofiel staan, maar heb jij meerdere vestigingen? In onze blog Google mijn business locatiegroepen leggen we je stap voor stap uit hoe je jouw vestigingen kunt combineren.
Wil jij je Google mijn bedrijf optimaliseren, maar kom je er niet helemaal uit? We staan je graag te woord.