In deze blog:
Online adverteren op Google: de ins en outs
Er zijn een hoop voordelen en een aantal nadelen van het online adverteren op Google. Met Google als grootste zoekmachine wereldwijd (goed is voor 92% van alle zoekopdrachten) is het duidelijk dat adverteren op dit platform voordelen met zich meebrengt. Maar dat is niet alles. Met online adverteren op Google kun jij je advertenties (gericht) weergeven aan gebruikers die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. Google Ads is een van de mogelijkheden voor het online adverteren op Google. Het is alleen niet zo gemakkelijk als je denkt. Daarom lees je hier de voor- en nadelen die Google Ads met zich meebrengt.
Voordelen van Google Ads
Advertenties targeten
Door gerichte reclame te tonen aan mensen die interesse hebben in jouw product of bedrijf, worden zij blootgesteld aan advertenties die perfect op hun behoeften aansluiten. Dit maakt de kans groter dat ze iets kopen. Met Google Ads zijn er verschillende manieren om je reclame, ook wel marketing genoemd, beter te laten aansluiten bij de mensen die jij wilt bereiken. Hierbij zijn een aantal dingen van belang:
- Zoekwoorden kiezen: bedenk welke woorden of zinnen het beste passen bij wat je verkoopt of aanbiedt. Gebruik deze woorden om je advertentie te tonen, zodat klanten jouw advertentie te zien krijgen;
- Reclameplatform: bedenk op welke plek je wilt dat jouw advertenties verschijnen. Wil je graag op Google Zoeken, in Google Shopping, op het Display Netwerk, op YouTube, in Discover, in Gmail en/of op Google Maps getoond worden?;
- Leeftijd, locatie en taal: leeftijd, waar mensen wonen en welke taal ze spreken, zijn ook belangrijk om te bepalen waar je jouw advertentie wilt laten zien. Jij kunt zelf kiezen hoe je dit instelt;
- Dagen, tijden en aantal: kies wanneer je wilt dat je advertenties te zien zijn, op welke dagen en tijden. Beslis ook hoe vaak je wilt dat ze verschijnen;
- Apparaten: jouw advertentie kan op ieder type apparaat worden weergegeven. Jij kan zelf de keus maken en instellen op welke apparaten, zoals desktops, laptops, tablets en smartphones jouw advertentie wordt weergegeven en wanneer.
Kosten beheren
Met Google Ads kun je zelf de kosten beheren en controleren. Er is geen vast minimumbedrag dat je moet uitgeven bij Google Ads. Jij kunt beslissen hoeveel je per maand, per dag of per advertentie wilt betalen. Maar let op: afhankelijk van je doel kunnen er verschillende regels en voorwaarden gelden die Google heeft opgesteld.
Resultaten meten
Met Google Ads kun je bijhouden of iemand op je advertentie heeft geklikt en wanneer dat gebeurde. Bovendien kun je via Google Ads ook bijhouden hoeveel conversies er plaatsvinden. Je kunt precies zien wat mensen hebben gekocht, aangevraagd, gedownload en meer. Dit betekent dat je direct kunt zien of je advertentie doet wat je verwacht, en je kunt snel ingrijpen wanneer dat nodig is.
Campagnes beheren
Het is prettig om zelf je Google Ads-campagnes te beheren, of om dit over te laten aan een expert. Daarom heeft Google een handige tool waarmee je je accounts kunt beheren en in de gaten kunt houden. Met een Google-manageraccount kun je zelfs meerdere accounts tegelijk beheren.
Nadelen van Google Ads
Google Ads kost geld
Het adverteren op Google, of dit nu via Google Ads is of een andere methode, vereist financiële investeringen. Soms kan dit meer zijn dan je eigenlijk wilt uitgeven. Het bedrag kan flink oplopen, afhankelijk van de concurrentie en de zoekwoorden waar je op wilt focussen.
Vereiste kennis nodig
Google Ads is complex. Naast het begrijpen van hoe Google Ads werkt, moet je ook inzicht hebben in je doelgroep. Je moet weten welk publiek geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Welke zoekwoorden zijn relevant en welke zijn dat niet? Het uitbesteden van je Google Ads-campagnes kan een goede optie zijn, maar kies zorgvuldig en houd altijd zelf zicht op je Google Ads. Het is immers jouw budget.
Tijdelijke promotie
Google Ads-campagnes zijn tijdelijk van aard. Ze blijven niet voor altijd actief, tenzij je een onbeperkt budget hebt of een magische geldbron tot je beschikking hebt. Ze dienen als tijdelijke promotie voor je product of dienst. Zodra je de campagne stopt, verdwijnt ook de promotie direct.
Het is belangrijk om de nadelen van Google Ads in overweging te nemen naast de voordelen. Hoewel het een krachtig platform is, zijn er kosten, kennisvereisten en tijdelijke aard waar je rekening mee moet houden bij het plannen van je online advertentiestrategie.
Wil jij online adverteren op Google?
Denk je eraan om online te adverteren op Google? Dit kan een effectieve manier zijn om je zichtbaarheid te vergroten en potentiële klanten te bereiken. Met Google Ads heb je de mogelijkheid om gericht te adverteren op basis van zoekwoorden, locaties, demografische gegevens en meer. Of je nu je producten wilt promoten, meer websiteverkeer wilt genereren of specifieke doelgroepen wilt bereiken, Google Ads biedt veel mogelijkheden. Het is echter belangrijk om zowel de voordelen als de uitdagingen te begrijpen voordat je begint. Overweeg daarbij de kosten, kennisvereisten en de tijdelijke aard van de promotie. Als je goed voorbereid bent en een strategie hebt, kan online adverteren op Google een waardevolle toevoeging zijn aan jouw marketinginspanningen. Heb je hier hulp bij nodig? Laat het ons weten, wij helpen je graag!