Google MijnBedrijf is de ideale manier om jouw klanten te voorzien van praktische informatie over je bedrijf. Het aanmaken van een bedrijfsprofiel in Google MijnBedrijf heeft vele voordelen, niet alleen voor jouw (potentiële) klanten, maar ook voor jezelf. Als klanten jouw bedrijf opzoeken kunnen ze in één oogopslag alle praktische informatie zien. Dit zorgt voor een verbeterde online zichtbaarheid en dat je toegankelijk bent voor klanten. Bijkomende voordelen van een bedrijfsprofiel zijn dat de eigenaar van het profiel meer informatie krijgt over onder andere meta data en reviews van klanten. Het aanmaken van een bedrijfsprofiel in Google MijnBedrijf is heel eenvoudig en zullen we stapsgewijs uitleggen in deze blog.
De Stappen in het kort:
Zoek in Google naar ‘Google MijnBedrijf aanmaken’. Klik op de eerste link die je ziet en log hier vervolgens in met je eigen Gmail.
Als het goed is ben je nieuw in Google MijnBedrijf dus moet je nog een bedrijf aanmaken. In Dit geval hebben wij het ‘test GMB’ genoemd. (‘test Google MijnBedrijf’).
Vervolgens kies je het bedrijfstype. Hierbij kun je uit drie opties kiezen:
Door het kiezen van de juiste bedrijfscategorie help je klanten om beter bedrijven in verschillende branches te vinden. Het is belangrijk om hier een categorie te kiezen waarin jij het belangrijk vindt om goed zichtbaar te zijn. In ons geval kiezen wij dus voor de categorie ‘internetmarketing’. Je mag hier meerdere categorieën instellen en wij adviseren om dat ook te doen en je meest relevante categorie als primair op te geven.
Door bij stap 5 de gebieden op te geven waarin je actief bent, is het voor klanten helder of zij binnen de regio’s vallen waarin je werkt. Dit kan je later nog aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als jouw bedrijf groter wordt en dus gaat uitbreiden in een andere regio.
Voeg hier je telefoonnummer toe en je website. Het opgeven van je website is optioneel.
Hier moet je je adres, postcode en plaats opgeven. Doe dit zorgvuldig want dit is belangrijk om je account te verifiëren.
Voeg in stap 8 je openingstijden toe. Deze stap is optioneel, maar wij adviseren om het wel te doen zodat je profiel zo compleet mogelijk is. Je kunt er ook voor kiezen om twee verschillende dagdelen toe te voegen, zodat het duidelijk is dat je in de pauze niet beschikbaar of gesloten bent.
Het toevoegen van services is een belangrijke stap. Het is hierbij belangrijk dat je probeert dit zo compleet mogelijk te doen. Zo kunnen jouw klanten precies zien welke services (producten) jij aanbiedt. Je kunt kiezen uit meerdere services, je kunt ook zelf services toevoegen als je bijvoorbeeld niets kunt vinden dat past bij een product/dienst die jij aanbiedt. Tot slot kun je nog een omschrijving toevoegen om nog duidelijker toe te lichten wat je exact aanbiedt per opgegeven service.
Met het toevoegen van een beschrijving geef je klanten nog meer informatie over wat je doet. Probeer net zoals het toevoegen van je categorieën en services zo compleet mogelijk te zijn. Het toevoegen van een beschrijving is het eerste stuk tekst, dat de klant van je ziet. Let dus op je manier van schrijven zoals bijvoorbeeld het gebruik van je of u. Het is namelijk belangrijk om de juiste eerste indruk te maken.
Door foto’s te uploaden geef je klanten een kijkje in je bedrijf. Het uploaden van foto’s en het toevoegen van een beschrijving zijn hele belangrijke stappen omdat je hierbij echt goed kunt laten zien wie je bent en wat je doet.
De laatste stap is het verifiëren van je account. Als je dit hebt gedaan is jouw bedrijfsprofiel in Google MijnBedrijf helemaal af
Als het goed is dan heb je nu toegang tot je bedrijfsprofiel in Google MijnBedrijf. Dat ziet er als volgt uit:
Er zijn verder een hele hoop mogelijkheden met een bedrijfsprofiel en het is belangrijk dat je alle functies zo optimaal mogelijk benut. Wil je meer weten over het optimaliseren van je bedrijfsprofiel? Lees dan onze blog over het optimaliseren van Google MijnBedrijf. Heb je verder nog vragen? Wij helpen je graag!
Auteur: Max van Laar