No-code: Webflow
De laatste jaren is er een populaire trend ontstaan met betrekking tot webdesign en web development. Waar het proces om tot een live website te komen altijd erg gescheiden werd tussen designers en developers, wordt dit proces steeds meer hybride. Designers en marketeers krijgen meer tools om sneller over te gaan tot realisatie en developers krijgen meer inzicht in design. Dit kenmerkt zich in het gebruik van minder code, waardoor een heel vakgebied een stuk toegankelijker is geworden. Webflow is één van de grootste pioniers op het gebied van no-code.
Wat doet Webflow allemaal precies? En waarom worden wij hier enthousiast van? We leggen het je graag uit in deze blog.
In deze blog:
No-code
No-code geeft mensen, die normaal niet de mogelijkheden hebben zelf hun ideeën werkelijkheid te maken, de tools dit wél te doen. Ongeacht iemands niveau: no-code laat mensen meer bereiken. En dat ook nog eens sneller.
Stel je hebt een gaaf idee voor een website, maar je weet dat een web developer inhuren veel geld gaat kosten. Zelf complexe code leren is ook niet altijd de oplossing, aangezien dat enorm tijdsintensief is (en wellicht ligt je kracht daar helemaal niet). Dan is een oplossing, waar je zelf amper tot geen code hoeft te schrijven, natuurlijk ideaal. Zodoende zijn applicaties als Webflow, Mendix en Shopify bedacht. Minder complexe code, meer ruimte voor creativiteit. Dat is het credo van de no-code beweging.
No-code streeft er niet naar om het vak van developer compleet te vervangen. Sterker nog, het kan een enorm voordeel zijn. Het kan namelijk zorgen voor een minder grote werkdruk bij developers, aangezien andere betrokkenen nu ook controle hebben over het realisatieproces. Daar komt dan ook nog eens bij dat een developer daardoor meer tijd kan besteden aan complexere problemen. No-code biedt kansen voor iedereen én laat iedereen doen waar hij of zij goed in is.
No-code vervaagt de harde lijnen tussen de traditionele rollen van designer en developer. Het is puur een extra middel om mensen te helpen, die anders nooit de kans zouden hebben hun ideeën werkelijkheid te maken.
Webflow
Maar waar zit Webflow nu precies in dit verhaal? Als je geïnteresseerd bent in het maken van websites, maar niet de juiste kennis bezit, heb je misschien wel eens gehoord van applicaties als Wix en SquareSpace. Dit zijn ‘drag-and-drop website builders’. Dat houdt in dat je vanuit bestaande sjablonen en componenten een website of app maakt. Een blokkendoos als het ware, waar je zelf een toren mee mag maken. Maar de toren bestaat wel altijd uit vooraf gedefinieerde blokken. Superhandig voor mensen die eenmalig iets online willen hebben en er verder niet naar om willen kijken. Maar wellicht heb je de intentie vaker websites te maken. En misschien wil je deze helemaal naar je eigen smaak maken. Dan is Webflow een perfecte oplossing.
Webflow zit tussen de ‘drag-and-drop’ oplossingen en zelf volledig je eigen code schrijven in. Je hebt de mogelijkheid te werken met sjablonen en bestaande componenten, maar je kan ook helemaal vanuit het niets je website maken. Zo heb je dus de perfecte mix tussen het kunnen gebruiken van een bestaande blokkendoos én het creëren van je eigen blokken. Webflow schrijft de code namelijk (grotendeels) voor je. Alles wat jij nog moet doen is het maken op een visueel canvas. En hier zit het grootste verschil tussen het traditionele schrijven van code en Webflow: het proces is gevisualiseerd en daarmee een stuk overzichtelijker en makkelijker te leren voor veel mensen.
Snellere realisatie
Doordat meer mensen zich nu op een positieve manier kunnen bemoeien met de realisatie van een website, is het ook mogelijk dit sneller te doen. Webflow kan een bedrijf minder afhankelijkheid geven van bepaalde rollen. In plaats van dat een marketingteam iets bedenkt, dit laat visualiseren door het designteam en het vervolgens moet laten bouwen door het developerteam, kunnen deze processen veel meer parallel lopen en worden rollen veel meer hybride. Als een medewerker uit het marketingteam het idee al kan visualiseren en een werkend model kan maken in Webflow, scheelt dat enorm veel tijd. Zo is het ook mogelijk om sneller te bepalen of een idee gaat werken of dat er nog wat langer over nagedacht moet worden. De tijd die wordt bespaard, kan vervolgens geïnvesteerd kan worden om nog betere ideeën te bedenken en creativiteit te laten floreren.
Code op maat
Ondanks dat het grootste gedeelte in Webflow werkt door middel van een visueel canvas, is het nog steeds mogelijk om maatwerk code te implementeren via Webflow. Het is volledig optioneel, maar verbreedt de opties die je hebt wanneer je in Webflow werkt nog meer. Misschien hebben het marketing- en designteam samen een product neergezet dat voor 90% helemaal naar wens is. Het mist echter nog de finishing touches die vragen om maatwerk. Developers kunnen dan door middel van maatwerk code die laatste 10% nog toevoegen. Op deze manier heb je met Webflow nog steeds 100% de controle over jouw website, jouw code en jouw merk. En dat op een manier waarbij je hele team meer betrokken kan zijn.
Door al het bovenstaande zijn wij bij INOMA enorm enthousiast over no-code en Webflow. In de toekomst zullen we daarom kijken waar we dit toe kunnen passen en hoe we hiermee nog meer toegevoegde waarde kunnen creëren voor onze klanten!
Heb jij vragen over online zichtbaarheid? Of kom je er niet helemaal uit met je eigen website? Neem dan contact met ons op. We helpen graag.