In deze blog:
Een goed logo
Je komt ze altijd en overal tegen: logo’s. Van de oude Egyptenaren, die hiërogliefen gebruikten om bezittingen aan te tonen, tot aan moderne winkelstraten waar elke winkel een eigen logo heeft. Logo’s zijn overal aanwezig en echt onmisbaar geworden. Maar wat is het nut van een logo? En hoe zorg je voor een goed logo?
Wat is het nut van een (goed) logo?
Om te begrijpen wat een logo goed maakt, moeten we eerst begrijpen wat een logo doet. Goede logo’s zijn perfecte tools voor het aantrekken van je doelgroep en het creëren van gedenkwaardige impressies. In de meeste gevallen is een logo ook het eerste element van je merk waar mensen mee in aanraking komen. Dat brengt ook de nodige kansen en risico’s met zich mee. Je dienstverlening of product kunnen enorm goed en waardevol zijn, maar als iemand aan de voordeur al niet meer verder wil, omdat je logo er niet professioneel uitziet of aan de verwachtingen voldoet, loop je klanten mis. Andersom kan het juiste logo een goed product nog sterker in de markt zetten en onderscheiden van de concurrentie.
Een logo is dus onderdeel van een groter geheel om design te gebruiken om jouw merk, product of dienst te onderscheiden van de rest. Het heeft dus te maken met strategie en positionering. Daarom mag je best kritisch kijken naar je logo, zodat je de juiste (eerste) impressies achterlaat. Het gaat dus veel verder dan ‘gewoon’ een mooi plaatje. Over ‘mooi’ gesproken. Het is natuurlijk makkelijk om subjectief naar een logo te kijken en iets wel of niet mooi te vinden. Toch zijn er objectieve maatstaven die we kunnen gebruiken om te bepalen of het logo goed is. Een logo zou er natuurlijk goed uit moeten zien, maar nog veel belangrijker is dat het de doelen moet halen waar het voor in het leven is geroepen.
Wat maakt een logo goed?
De maatstaven waar we het over hebben zijn:
- Relevantie
- Herkenbaarheid
- Simpel
- Onderscheidend
- Veelzijdig
- Tijdloos
Relevantie
Relevantie in een logo is ontzettend belangrijk. Verwerk je een auto in je logo, maar verkoop je brood? Dan gaat er natuurlijk iets mis. Je hebt als merk altijd te maken met een bepaald verwachtingspatroon. Het is goed om daar, waar toepasselijk, op in te spelen. Dit betekent niet dat je logo een letterlijke uiting moet zijn van wat je doet, maar je moet wel het juiste gevoel meegeven. Verkoop je snelle auto’s? Dan is ‘snelheid’ waarschijnlijk een heel goed anker als basis van je logo.
Herkenbaarheid
De sterkste logo’s om ons heen zijn sterk om een reden. Ze zijn herkenbaar. Nike, Apple, Facebook. Je hoeft de naam van het merk niet eens meer bij het logo te zetten en mensen weten al waar het over gaat. Herkend worden met positieve associaties is daarom ook een belangrijk doel van een logo. Als mensen je logo herkennen en er een goed gevoel bij krijgen, heb je bijna geen verkooppraatje meer nodig.
Simpel
Om een herkenbaar logo te creëren, zal deze simpel moeten zijn. Vergeet de ingewikkelde details. Die onthoudt niemand. Kom tot de kern van je bedrijf en straal dat uit. Denk ook aan praktische zaken. Je logo zal ook zichtbaar moeten zijn als deze erg klein wordt weergegeven. Of als iemand er snel langs fietst. Details vervallen op die momenten, maar een sterk en simpel logo zal blijven hangen in het geheugen.
Onderscheidend
Een logo is gebaseerd op kernwaarden en het eigen verhaal van een bedrijf. Om die reden kan je logo geen kopie zijn van een ander. Of een populaire trend volgen. De voorbeelden van Nike, Apple en McDonald’s zijn hier ook toepasselijk. Het zijn logo’s die gebaseerd zijn op het eigen verhaal en eigen kernwaarden. Het Nike logo is geïntroduceerd in 1971, maar nog steeds onderscheidend omdat het nooit een trend heeft gevolgd.
Veelzijdig
Veelzijdigheid heeft vooral hele praktische redenen. Je logo moet zich aan kunnen passen aan alle plekken waar deze zichtbaar zal zijn. Van enorme billboards langs de snelweg tot aan de weergave van een favicon: je logo moet overal en altijd duidelijk zijn. Dit is op meerdere manieren te bewerkstelligen. Zo kan je één logo maken dat altijd goed zichtbaar is, maar het is ook mogelijk een ‘responsive’ logo te maken, dat verschillende elementen heeft in verschillende scenario’s.
Tijdloos
Als laatste is het belangrijk om een tijdloos logo te creëren. Dat kan enorm moeilijk zijn, aangezien het heel aantrekkelijk is om de huidige trends te volgen. Ga je echter terug naar je kernwaarden, het gevoel wat je wilt uitstralen en wat je doelgroep van je verwacht, is het een stuk makkelijker om tot een tijdloos logo te komen. Lees het eerdere voorbeeld van Nike. Of denk aan Apple, dat als sinds 1977 het bekende ‘appeltje’ als logo handhaaft. Door de jaren heen zijn er allerlei trends op losgelaten, maar de standaard vorm is altijd hetzelfde gebleven. Andere mooie voorbeelden zijn Volkswagen, Coca Cola en Shell. Een ander voordeel van een tijdloos logo is dat je niet elk jaar een complete rebranding hoeft te doen. Dat scheelt, heel praktisch gezien, ook in de kosten.
Hoe nu verder?
Heb je deze blog gelezen en zou je graag eens een professionele mening willen over je logo? Of wellicht denk je dat je logo beter kan, maar weet je niet hoe? We helpen graag! Vanuit onze kennis en expertise kunnen wij je merk of product voorzien van de juiste uitstraling. Dit allemaal op een manier die ook te toetsen is en losstaat van subjectiviteit. Behoefte aan een sterk merk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.