Terug naar het overzicht

Hoe schrijf je sterke Call to Actions die converteren?

Call to Actions, ook wel CTA genoemd, zijn specifieke instructies of verzoeken die bedoeld zijn om de lezer aan te moedigen een bepaalde actie te ondernemen. Denk hierbij aan het klikken op een knop, het invullen van een formulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het delen op sociale media. Hoe schrijf je nu die ene sterke Call to Action die ook daadwerkelijk converteert? Lees snel verder!

Wat zijn Call to Actions?

Call to Actions (CTA’s) zijn een belangrijk onderdeel van marketing- en communicatie, zoals websites, e-mails, advertenties, sociale media en meer. Ze spelen een grote rol in het sturen van het gedrag van de doelgroep en het bereiken van specifieke doelstellingen. Effectieve CTA’s zijn meestal kort en duidelijk en ze moeten de voordelen benadrukken die de gebruiker zal ervaren wanneer hij of zij de voorgestelde actie onderneemt. Jij wilt vanzelfsprekend dat de gebruiker een bestelling plaatst, contact opneemt, een afspraak maakt of een offerte aanvraagt.

Zo schrijf je sterkte Call to Actions

Voor het schrijven van een sterkte Call to Action kan je de volgende richtlijnen aanhouden:

  • Houd het duidelijk en beknopt: het klinkt misschien logisch, maar een sterkte Call to Action moet altijd duidelijk zijn. Wanneer er een vraag ontstaat bij de lezer, gaat de aandacht weg. Kies woorden die de lezer direct begrijpt en aanspoort zoals ‘probeer gratis’.  Heldere CTA’s verminderen verwarring en verhogen de kans op conversie.
  • Let op de plaatsing van de knop: de plaatsing van je CTA is cruciaal. Zorg ervoor dat de knop of tekst op een strategische plek staat waar de aandacht van de lezer heen getrokken wordt. Meestal werken CTA’s goed aan het einde van de paragraaf na waardevolle informatie.
  • Pas de kleur en vorm aan: niet alleen de woorden, maar ook de visualisatie van een CTA is essentieel. Overweeg om een opvallende kleur te gebruiken die het contrast met de rest vergroot. Zo laat je de CTA extra opvallen. Ook de vorm van een CTA kan een rol spelen. Experimenteer met kleur en vorm om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep en websiteontwerp.
  • Gebruik actieve werkwoorden: het doel van een CTA is conversie. Activeer daarom je doelgroep met de woorden die je gebruikt. Moedig hen aan om onmiddellijk actie te ondernemen en vergroot zo de kans op een conversie. Denk hierbij aan “probeer” of “lees”.
  • Personaliseer voor de doelgroep: hoe relevanter de CTA voor de doelgroep, hoe meer kans op conversie. Personaliseer je CTA’s om ze relevant te maken en houdt hierbij ook rekening met de behoeften en interesses van je doelgroep.
  • Voeg eventueel urgentie toe: urgentie kan een toevoeging hebben bij een CTA. Bijvoorbeeld bij het gevoel van schaarste of tijdsdruk met de urgentie “alleen vandaag” of “beperkte voorraad”. Wees daarbij altijd eerlijk en transparant om het vertrouwen van je doelgroep te behouden.

15 Voorbeelden van verschillende Call to Actions

Er zijn talloze versies aan Call to Actions. Iedere branche heeft zo zijn eigen doelgroep en ieder bedrijf heeft eigen conversiedoelen. Het is daarom niet mogelijk om op de voorgrond direct de juiste CTA’s mee te geven. Met onderstaande lijst hopen we jou op weg te helpen bij het vinden van de geschikte Call to Action.  

  1. Koop nu
  2. Probeer gratis
  3. Download hier
  4. Meld je aan
  5. Lees meer
  6. Vraag offerte aan
  7. Volg ons
  8. Wordt lid
  9. Neem contact op
  10. Bestel direct
  11. Deel dit bericht
  12. Schrijf een recensie
  13. Ontdek de voordelen
  14. Reserveer nu
  15. Blijf op de hoogte

Conclusie; Welke CTA past bij mij?

Het schrijven van sterke Call to Actions kunnen jouw conversies aanzienlijk verhogen. In het kort; wees duidelijk, gebruik actiegerichte woorden, benadruk voordelen en blijf altijd transparant en eerlijk. Met deze stappen kun jij jouw CTA’s omzetten in een krachtige tool die je helpen bij het verhogen van de conversies. Ga lekker zelf aan de slag, of vraag ons om jou te helpen! Wij ondersteunen je graag bij het neerzetten van een waardevolle website met de juiste Call to Actions. Zien we je snel?

Neem contact op
Terug naar het overzicht
INOMA

Zien we jou snel?

Onze aanpak is eigenwijs, met een proactieve houding en bewezen resultaten als fundament. We duiken diep in jouw markt, combineren kennis met kunde en bieden op maat gemaakte oplossingen voor jouw specifieke marketingvraagstuk. Daarbij willen we niet alleen jouw doelen behalen maar deze overtreffen. Kies je voor INOMA, dan kies je voor groei!

Maak een afspraak

INOMA - parkeren

Marketingadvies

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.