Terug naar het overzicht

De Ultieme Gids voor het Schrijven van een E-book

Schrijven van een E-book

De Ultieme Gids voor het Schrijven van een E-book

Je bent ongetwijfeld wel eens op een website of webshop geweest waar na 10 seconden een pop-up verschijnt met ‘Download nu ons GRATIS e-book’. E-books worden namelijk steeds populairder. Maar hoe moet je nou een goed e-book maken? En kost het niet heel veel tijd om een e-book te schrijven? Heeft het überhaupt het gewenste effect? In deze blog duiken we in de ins en outs rondom een e-book.

Het schrijven van Een E-book maken is vrij simpel

Wij denken altijd vrij pragmatisch. Een e-book hoeft namelijk geen wereldklus te zijn. Sterker nog, wij hebben zelfs e-books gemaakt die we in een dagdeel klaar hadden.

De kunst is om je bestaande content te gebruiken en het toevoegen van nieuwe content te beperken. Denk hierbij aan relevante blogs, landingspagina’s en tekstpagina’s. Ook praktijkvoorbeelden kunnen een waardevolle toevoeging zijn.

Stap 1: Doel bepalen van het E-book

Het belangrijkste doel van een e-book is lead generation. Een e-book zit verstopt achter een kort aanvraagformulier. Wil je het e-book downloaden zal je vaak je naam en e-mailadres moeten invullen. Vervolgens krijg je per mail een downloadlink.

Het leuke hiervan is dat jij je e-maildatabase kunt opbouwen. Je kunt hier bijvoorbeeld e-mail automation aan koppelen. In het kort: met e-mail automation kun je volledig geautomatiseerd gepersonaliseerde content sturen, op basis van de ingevulde gegevens en de acties die mensen uitvoeren binnen de e-mails die zij ontvangen.

Met deze e-mails kun je uiteraard ook je nieuwsbrievenlijst verder uitbreiden. En last but not least: zodra je een hele interessante lead ziet (..@droomklant.nl) kun je deze zelf opvolgen.

Stap 2: Verzin een pakkende titel

Het is misschien een open deur maar een pakkende titel is essentieel. We zien vaak saaie, nietszeggende titels, zoals bijvoorbeeld ‘Handleiding …’ of ‘E-book …’. Maak het catchy, spannend, aantrekkelijk.

Cijfers werken altijd goed. Je krijgt namelijk een idee van wat er komen gaat. Door een afwijkend getal te gebruiken trek je nog meer aandacht. De top 10 en top 5 hebben we allemaal wel gezien. Maar ‘De 8 ultieme tips om meer leads te genereren’ niet. Overdrijvingen werken ook goed. Gebruik woorden zoals bijvoorbeeld ‘ultieme’ en ‘beste’. Maar ook garanties werken goed. Immers staan garanties voor zekerheden.

Enkele ideeën om je op weg te helpen zijn:

‘Gegarandeerd meer omzet dankzij …’
‘De ultieme gids voor …’
‘Top 18 tips om …’
….

Stap 3: Inventarisatie en verzamelen

Start met het in kaart brengen van de verschillende hoofdstukken die je wilt toevoegen. Met deze hoofdstukken ga je aan de slag met het verzamelen van relevante content.

Start vervolgens met het plaatsen van alle content. In een logische volgorde. Vis dubbele content eruit en kijk of bepaalde onderdelen niet hetzelfde vertellen.

Stap 4: Een lopend verhaal maken

Als je alle hoofdstukken en teksten op een rijtje hebt gezet moet je er nog een lopend verhaal van maken. Dit is het meest tijdrovende onderdeel van het schrijven van een e-book. Immers moet je alles doorlezen en onderdelen aanpassen. Een slimme manier om heel veel tijd te besparen is het opdelen in subhoofdstukken. Hoofdstuk 3.1, 3.2 en 3.3. Op die manier kun je een opzichzelfstaande blog of landingspagina gebruiken zonder direct de intro en outro te wijzigen om het sluitend te maken.

Stap 5: Colofon, inhoudsopgave, inleiding

Als je alle content op een rijtje hebt staan en je tevreden bent kun je starten met het maken van de colofon, inhoudsopgave en inleiding. In de colofon plaats je de disclaimer. Een voorbeeld hiervan is:

Colofon
De Ultieme Gids voor het Schrijven van een E-book
Copyright © Jan Jansen B.V.
Auteur Jan Jansen
Redactie Jan Jansen | Jan Jansen B.V.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar worden
gemaakt door middel van druk, fotokopie, geluidsband, elektronisch of op
welke wijze dan ook, zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.

Een inleiding is je teaser. Wat mag ik verwachten in dit e-book? Zorg ervoor dat je inleiding maximaal 250 woorden is. Het moet immers inleiden en warm maken en niet het hele verhaal vertellen.

Stap 6: Call-to-action

Om weer terug te cirkelen naar stap 1: werk het doel uit met een afsluitend tekstje. Trigger mensen, nodig ze uit, laat ze bellen, een contactformulier invullen, of iets wat voor jou van belang is. Een e-book kan interactief gemaakt worden. Als je op het einde van je e-book een knop plaatst kun je deze laten linken naar een specifieke webpagina. Door het toevoegen van een UTM tag kun je dit ook nog eens meetbaar maken. Zo krijg je al meer inzichtelijk wat het daadwerkelijke effect van je e-book is.

Stap 7: Over de auteur

Laat zien dat JIJ de expert bent. Geef een korte introductie over jezelf. Waarom ben jij gek op je vak? Waarom ben je zo gepassioneerd om mensen te helpen? Maar bovenal, wat kun je voor jouw klant betekenen?

Plaats ook een foto. Als mensen de telefoon pakken of een formulier invullen hebben ze gelijk een idee van wie ze aan de lijn krijgen. Wel zo fijn dat je gezicht een bedrijf krijgt.

Stap 8: Maak een pakkend design

De tekst kan nog zo goed zijn, als je ontwerp saai is of de tekst slecht leesbaar, zal alsnog niemand het e-book uitlezen. En daar is het wel om te doen, want op het einde staat jouw call-to-action. Kies daarom voor een duidelijk lettertype en zorg voor voldoende regelafstand. Zorg ook voor een rustige bovenkant, onderkant en achtergrond. En als laatste: voeg interessante foto’s toe. Het maakt niet uit wat, grafiekjes, diagrammen, foto’s, het kantoor, personeel: maak het visueel aantrekkelijk.

Laagdrempelige communicatie

Wij bij INOMA zijn van het laagdrempelig communiceren. Zware materie kregen we in de schoolboeken. Zelfs complexe materie kun je op een leuke, warme manier overbrengen. Maak ook gebruik van jip-en-janneketaal. Immers zijn de lezers van jouw e-book niet zo bekwaam als jij in jouw vakgebied. Maak het niet te simpel, maar gebruik duidelijke voorbeelden om complexe materie makkelijk te maken.

Tot slot

Een e-book maken is niet zo lastig. Toch kunnen we het ons voorstellen dat je niet zo happig bent op het maken van een e-book, omdat je misschien al heel druk bent. We zien het schrijven van een e-book als een kip-ei-verhaal. Pak je dit pas op als het rustig is, dan ben je al te laat. Een e-book kan een prachtige aanvulling zijn op je marketing-arsenaal om je voor te bereiden op de tijden dat het minder goed kan gaan. Los daarvan zou het maar zo kunnen zijn dat jouw droomklant het e-book downloadt. En deze persoon had misschien nooit de telefoon gepakt om jou te bellen op basis van je website.

Wil je vrijblijvend sparren over het maken van een e-book? Wij denken graag met je mee. Klik op de knop hieronder om contact met ons op te nemen.

Neem contact op

Terug naar het overzicht
INOMA

Zien we jou snel?

Onze aanpak is eigenwijs, met een proactieve houding en bewezen resultaten als fundament. We duiken diep in jouw markt, combineren kennis met kunde en bieden op maat gemaakte oplossingen voor jouw specifieke marketingvraagstuk. Daarbij willen we niet alleen jouw doelen behalen maar deze overtreffen. Kies je voor INOMA, dan kies je voor groei!

Maak een afspraak

INOMA - parkeren

Marketingadvies

Kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.