In dezer blog:
E-mail Automation. Een ticket naar succes
Tegenwoordig gaat een groot deel van ons digitale leven geautomatiseerd. Van iets simpels, bijvoorbeeld een cookiemelding in een website, tot aan verjaardagherinneringen in je agenda en Facebook-herinneringsberichten. En wat al deze processen gemeen hebben: ze vinden op het juiste moment plaats. Hiermee maken we gelijk de uitstap naar e-mail automation.
Wat is e-mail automation?
De naam zegt het al een beetje, namelijk een geautomatiseerde e-mail. Om de definitie wat duidelijker te maken: een geautomatiseerde e-mail die met de juiste inhoud, op het juiste moment bij de juiste persoon komt. Klinkt goed, toch? We spreken uit ervaring als we zeggen dat het niet alleen goed klinkt, maar ook in de praktijk goed werkt.
E-mail automatisering kan van vrij simpel tot aan zeer uitgebreid ingericht worden. Meer hierover in een later kopje. De investering die je maakt loont op de lange termijn. Het opzetten kost vaak wel een aantal uur, maar uiteindelijk wordt er een stukje sales volledig geautomatiseerd voor jou gedaan. Het scheelt je dus ook uren die je weer kunt gebruiken voor andere dagelijkse taken.
Wat heb je nodig voor e-mail automation?
Om e-mail automation op te kunnen zetten is het belangrijk dat je een aantal dingen scherp hebt. Dat zijn:
- Het startsignaal: Wat is de trigger?
- De flow: Welke e-mails worden wanneer getriggerd?
- Klant persona’s: Wie wil je bereiken en wat is hun behoefte?
- Content: Wat ga je vertellen?
- Opbouw campagne: Welke software ga je hier voor gebruiken?
Als je de bovenstaande punten voor jezelf hebt uitgezocht kun je aan de slag.
Het startsignaal
Om het hele proces in gang te zetten is er een startsignaal nodig. Oftewel, wat triggert de sequentie? De trigger is ten alle tijden het achterlaten van een e-mailadres. Een bezoeker zal echter nooit zonder doel zijn e-mailadres zomaar achterlaten. En hier komt het doel in beeld. Enkele ideeën zijn:
- Download (Gratis) E-book.
- Inschrijving nieuwsbrief.
- Het kopen van een product.
- Het aflopen van een garantieperiode.
- Het aflopen van een contract.
- Jarenlang klant.
- Et cetera..
Het is ontzettend belangrijk om scherp te hebben wie je klant is en natuurlijk wat de reis door jouw website is. Een nieuwsbriefinschrijving kun je op elke pagina laten terugkomen. Maar misschien heb je een nieuwsbrief voor een specifieke dienst of product in gedachte. Dan is het slim om de nieuwsbriefinschrijving alleen op die specifieke pagina’s terug te laten komen.
De flow
Om een flow te kunnen bepalen moet je weten wat de behoefte of pijn is van een klant. Haakt je communicatie hier niet bij aan, dan zul je zien dat een mailtje nauwelijks tot niet wordt geopend. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar toch gaat het vaak mis. Om dit onderdeel duidelijker te maken geven we het voorbeeld van het inschrijven om een e-book te downloaden.
Trigger: E-book downloaden
Stap 1: We beginnen
Stap 1 in de flow is het verzenden van het e-book waarvoor een bezoeker net zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten. Je kunt er voor kiezen alleen het e-book te sturen per mail. Wij adviseren om meer te sturen dan alleen een korte intro met de downloadknop. De eerste mail is een prachtige kans om ook aandacht te vestigen op enkele belangrijke en relevante blogs van je website. Het is zelfs mogelijk om op subtiele wijze een stukje upsell of cross-sell mee te nemen.
Tip 1: Zorg er voor dat de e-mailtitel klopt. Je zult zien dat een e-mail minder vaak wordt geopend als je e-mail te veel op een nieuwsbrief lijkt of gebruikmaakt van een nietszeggende titel.
Tip 2: Test de inschrijving met je eigen mailadres. Je kunt zien hoe de mailtjes bij jou aankomen. En misschien nog belangrijker: je kunt zien of de e-mails in je Postvak In aankomen of misschien toch per ongeluk in je spamfolder.
Stap 2: Is de mail geopend of niet?
Als Stap 1 is voltooid kijkt het proces naar de handeling die is uitgevoerd met de mail. Is de mail geopend, ja of nee? Vervolgens gaat stap 2 in werking.
In het geval van het e-book en bij een niet-geopende mail zou je na 7 dagen een reminder kunnen sturen. In deze vriendelijke reminder staat dat je hebt gezien dat het e-book nog niet is gedownload en dat je deze nogmaals stuurt om hen te helpen. Als het gaat om een wel-geopende mail kun je na 7 dagen vragen of ze het e-book hebben gelezen en of je ze ergens mee kunt helpen.
Stap 3: Voorkom irritaties
Als de herinneringsfase voorbij is kunnen extra e-mails al vlug als vervelend en hinderlijk worden ervaren. Probeer dit te voorkomen. De sequentie of sequenties die hierna volgen verschillen per product of dienst. Het belangrijkste is dat de e-mails werken, maar je wilt ook voorkomen dat je klanten zich gaan ergeren. Als je twee nieuwe opdrachten hebt, maar tegelijkertijd 5 geërgerde klanten moet je jezelf afvragen of je de flow niet beter eerder kunt stoppen.
Klant persona’s
Wie is de persoon die met zijn of haar muis de e-mail opent? Wil deze persoon met ‘u’ of ‘je’ worden aangesproken? Welke woordkeus gebruik je? Wat bied je aan en wat vindt deze persoon interessant?
Naast een keuze in taalgebruik kan er ook nagedacht worden over het personaliseren van de content. Het inladen van een naam en/of andere relevante en persoonlijke informatie. Om een voorbeeld te geven: in het geval van een product kun je het product tonen en vragen wat ze van dit product vinden.
Content
Als je alles in kaart hebt gebracht kun je starten met het maken van de juiste content. Wij adviseren je een flowchart uit te tekenen. Op deze manier kun je snel en overzichtelijk content schrijven voor elk van je e-mails. Je kunt ook starten met het verzamelen van passende afbeeldingen, video’s, linkjes naar blogs op je website, et cetera.
Opbouwen campagne
Als je alles hebt verzameld kun je aan de slag met het opbouwen van een campagne. Of toch niet? Voor je aan de slag gaat is het nodig om eerst te bepalen welke software je gaat gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
- Mailchimp
- Sendinblue
- EnormMail
- ActiveCampaign
- Autorespond
- Copernica
- Et cetera..
Zoals je ziet is er genoeg keuze. Elk programma heeft voordelen, maar ook nadelen. Lees je daarom goed in. Wij hebben zelf goede ervaringen met Sendinblue.
Data analyseren
Als je campagne is getest en wordt gelanceerd is het belangrijk om evaluatiemomenten in te plannen. Immers is niks belangrijker dan de data die je binnenkrijgt. Ook al ben je blij met de 2 of 3 extra klanten en/of verkopen die het oplevert, het kan mogelijk nog beter. Maar onderaan de streep is het allerbelangrijkste dat je luistert naar je gevoel. Je merkt zelf het best of de telefoon vaker overgaat of dat je omzet stijgt.
Tot slot
We hopen dat we je een beetje verder hebben mogen helpen met het opzetten van jouw campagne. Vind je het toch nog spannend of wil je het toch uitbesteden? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.