Neem contact op

De 10 marketingclichés in communicatie die je beter kunt vermijden

INOMA
Ga terug naar het overzicht

De 10 marketingclichés in communicatie die je beter kunt vermijden

Je kent ze wel, van die uitspraken waar je de kriebels van krijgt. Een op het oog krachtige quote of oneliner die eigenlijk nietszeggend is. In de wereld van marketing kom je dit soort uitspraken dagelijks tegen. En als iedereen hetzelfde zegt, wat maakt jou dan uniek? Dat klopt: niks. Kortom, werk aan je communicatie en zorg dat je een boodschap hebt die blijft hangen.

De marketingcliché top 10

We nemen je mee in de wereld van marketingclichés die je het beste kunt vermijden:

  1. De klant staat bij ons centraal. Dat lijkt ons niet meer dan vanzelfsprekend, toch?
  2. Kwaliteit en service staan bij ons hoog in het vaandel. We zijn bang dat je niet heel veel omzet gaat draaien als dit niet het geval is.
  3. Volg ons en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Waarom zou ik jullie volgen om jullie ontwikkelingen? Ik ben bereid jullie te volgen als jullie mij een interessant aanbod doen. Bijvoorbeeld een leuke korting.
  4. Wij zijn geen dertien in een dozijn. Misschien niet, maar door deze uitspraak zijn jullie ook niet echt onderscheidend.
  5. Wij zijn échte marktverstoorders. Mooi om te zien hoe jullie de markt met een Facebookcampagne kunnen verstoren.
  6. Marketing waar jij beter van wordt. Dat lijkt me wel fijn. Want we investeren niet graag in marketing om erop achteruit te gaan. Een positief rendement is wel het doel.
  7. Volledig ontzorgd. Komen jullie bij mij ook schoonmaken?
  8. Wij hebben een jong en gedreven team. Allereerst moeten we altijd wel lachen om het idee ‘jong’ team. Zijn jullie net samen of hebben jullie gemiddeld een lage leeftijd? Vooral als we mensen in alle leeftijdsklassen zien staan gaat het woordje jong niet echt meer op. En gedreven? Gelukkig wel!
  9. Advies op maat. Is een advies ooit standaard dan? Het lijkt ons niet meer dan logisch dat je het advies afstemt op de klant, op het moment en de specifieke behoefte.
  10. Wij zetten een stapje extra. Wat betekent dit eigenlijk?

Laten we benadrukken dat we deze blog hebben geschreven om je aan het denken te zetten. Probeer echt na te denken over je kernwaarden en hoe jouw dienst of product jouw klant helpt. Een klant denkt altijd vanuit de ‘What’s in it for me’.

Tot slot

In een volgende blog gaan we in op marketingprincipes die uit hun verband worden getrokken. Zoals de uitspraak ‘Mijn logo is mijn merk’. We kunnen op voorhand al zeggen, je logo bepaalt niet je merk, maar dient alleen als herkenningspunt. Een logo is een logo. Je merkwaarden komen via je geschreven en visuele communicatie naar buiten en ook hoe jouw bedrijf deze merkwaarden naleeft.

Neem contact op


Auteur: Daryl Baars


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA team