Neem contact op

Alles wat je moet weten over Influencer Marketing

INOMA
Ga terug naar het overzicht

Alles wat je moet weten over Influencer Marketing

Vandaag start ik mijn blogreeks met het fenomeen ‘een influencer wél of níét betalen’. Bedrijven zijn steeds meer vertrouwd geraakt met de term influencer marketing. Het is overduidelijk dat deze markt de laatste jaren enorm is gaan groeien en dat het mooie samenwerkingen kan opleveren. Influencers zijn de personen die achter jouw merk staan en hierover vertellen binnen hun eigen opgezette netwerk. Zij zorgen voor potentiële nieuwe afnemers van jouw product. Maar op welke manier levert de samenwerking het meeste op voor beide partijen? En hoe pak je het op de juiste manier aan?

Vanuit ons bureau INOMA praten we geregeld met ondernemers over online marketing en de mogelijkheden die er zijn om het merk onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Wat vaak tot onbegrip leidt is het feit dat influencers en bloggers een tarief hanteren voor hun werkzaamheden. Waarom hanteren influencers tarieven?

Reden 1: Compensatie voor de tijd

Merken zijn tegenwoordig kieskeurig in het selecteren van online media. Je wilt je merk niet overal voorbij laten komen, dus worden influencers selectief gekozen. Daarnaast worden er vaak ook hoge eisen gesteld aan een artikel. Het moet bijvoorbeeld bepaalde keywords bevatten en linken naar de website van de klant. Voordat een bedrijf en influencer concrete afspraken hebben gemaakt, is er misschien al tientallen keren heen en weer gemaild. Reken eens uit hoeveel tijd dat alleen al heeft gekost. Maar dan zijn we er nog niet.

  • Na de mondelinge afspraken moet er een contract worden opgesteld en ondertekend.
  • Na goedkeuring van het artikel zal een factuur worden opgesteld en moet na betaling de administratie bijgewerkt worden.
  • Na ondertekening van het contract kan de influencer aan de slag met het artikel. Teksten worden geschreven en aangepast voordat het naar de klant wordt toegestuurd. De klant kan het inkijken en eventuele aanpassingen doorgeven.
  • Na de uiteindelijke correctieronde is het tijd voor het beeldmateriaal. Dit is een heel belangrijk onderdeel binnen een artikel. In sommige gevallen kan de klant beeldmateriaal aanleveren, maar in geval van bijvoorbeeld een fashionblogger wil de klant de influencer aangekleed zien in het betreffende merk. Zij zijn namelijk dé aangewezen persoon om te laten zien hoe leuk dat ene jurkje wel niet staat, of hoe stoer die nieuwe boots zijn. De achterban van de influencer smult van dit soort foto’s en zij zijn jouw potentiële nieuwe kopers. Maar deze foto’s worden niet zomaar gemaakt, hier wordt zorgvuldig over nagedacht. Hoe wordt er geposeerd, welke locatie wordt er gebruikt, wordt de foto zelf gemaakt of komt er een professionele fotograaf aan te pas? Hoe groter de influencer is, hoe professioneler het er doorgaans aan toe gaat.
  • Als de foto’s zijn gemaakt, worden deze vaak ook nog bewerkt in de huisstijl van de influencer. Eenheid in blogposts is het onderscheidend vermogen van de influencer.
  • Zodra het artikel klaar is, de foto’s zijn gemaakt en bewerkt, kan alles online worden geplaatst. Maar dan zijn we er nog steeds niet. Nu komen de social media skills aan bod. Het artikel zal veelvuldig worden gedeeld op alle social media kanalen waarop de influencer actief is.
  • Als de influencer doorgaans zeer interactief blijkt te zijn, zal hij of zij ook veelvuldig moeten reageren op alle vragen en opmerkingen die geplaatst worden naar aanleiding van het artikel.

Reden 2: Het gebruik van het netwerk

Een influencer is naast het schrijven van artikelen ook bezig met het opbouwen van een netwerk. Alle mogelijke social media kanalen worden ingezet om een netwerk op te bouwen van personen die binnen de doelgroep vallen. Als ondernemer zal je wellicht weten hoe moeilijk het is om je netwerk op te bouwen en je eerste opdrachten binnen te halen.

Het opbouwen van een netwerk is geen éénrichtingsverkeer. Het is belangrijk om interactie te creëren met je fans en dat is waar influencers grotendeels mee bezig zijn. Wat vinden de fans leuk, wat willen ze graag zien of lezen en waar moeten ze zijn om in het bezit te komen van die te gekke producten? Ze zijn jouw brand ambassador, zoals Doutzen Kroes bijvoorbeeld was voor H&M. En denk je dat Doutzen genoegen neemt met alleen een outfit als vergoeding? I rest my case…

Note: bovenstaand verhaal wil natuurlijk niet zeggen dat er geen opties meer zijn voor een barterovereenkomst. Vooral de kleinere influencers die voet willen zetten in influencer-land zullen akkoord gaan met een barterdeal om op deze manier in contact te komen met nieuwe merken en om hun portfolio op te bouwen. Dit is natuurlijk een ideale overeenkomst voor de kleinere merken met weinig tot geen budget. Maar ga er als bedrijf niet klakkeloos vanuit dat alleen bartering een mogelijkheid is, je werkt zelf ook niet voor niets… toch?

Tot slot

Als laatste tip wil ik je meegeven: Ga in gesprek met de influencer en wees geïnteresseerd in zijn of haar wensen en tarieven. Onthoud dat het gaat om een samenwerking. En een succesvolle samenwerking staat of valt met goede communicatie en verwachtingsmanagement, van beide kanten. Wil je starten met het zoeken of benaderen van influencers voor een samenwerking, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten kijken graag met je mee.

Neem contact op


Auteur: Germaine van Vugt


Ga terug naar het overzicht

Mis niks!

INOMA
INOMA Online zichtbaarheid en branding