INOMA

Meer conversie met deze 6 tips

×
Ga terug naar het overzicht

Dé 6 tips voor een succesvolle website

Het mooie van een website is dat je een groot deel meetbaar kunt maken. De meetbaarheid geeft cijfers. En met deze cijfers kun je aan de slag. Helaas zal je met je eigen onderneming vaak alleen de cijfers zien van je eigen website. Wat best zonde is, want als je naar een tal van websites in verschillende branches met verschillende doelgroepen kijkt zal je als je goed kijkt toch een bepaalde overlap zien tussen succesvolle websites en minder succesvolle websites.

Het leuke van ons vak is dat wij wel toegang hebben tot deze data. Om jou op weg te helpen hebben we 6 tips op een rijtje gezet. In onze ogen zijn dit dé tips waarmee je zelf aan de slag kunt en ook nog eens klanten mee binnen gaat halen.

Tip 1: Bepaal per pagina een behoefte

Het klinkt vanzelfsprekend. Toch gaat het bepalen van een behoefte vaak mis. Je moet jezelf de vraag stellen ‘Waarvoor of waarom komt een bezoeker op deze pagina terecht’.

Een simpel voorbeeld: je verkoopt prachtige, op maat gemaakte gordijnen. Op deze pagina kan een bezoeker een aantal behoeftes hebben:

  • Ik ben overtuigd, dus ik wil in contact komen.
  • Ik wil meer weten, dus ik wil in contact komen.
  • Ik wil meer weten, dus ik ben op zoek naar een FAQ.
  • Ik wil even bellen om snel het e.e.a. kort te sluiten.

Er zijn vier behoeftes. In drie gevallen draait het om contact opnemen. Zorg er dus voor dat er één of meerdere mogelijkheden zijn om direct contact op te nemen. Bij Tip 2 gaan we verder met dit voorbeeld.

Tip 2: Werk gericht met knoppen

Zodra je de behoefte hebt bepaald kun je aan de slag met het tactische plaatsen van knoppen. Wij zien het liefste per alinea een knop. Waarom? Per alinea kan de behoefte weer anders zijn. Op de hoofdpagina kan een stukje tekst gaan over de werkwijze. Dan is het logisch om een knop te plaatsen die naar de volledige Werkwijze pagina gaat. Trigger je mensen met een interessante aanbieding: plaats een knop die linkt naar een pagina met een mogelijkheid om gebruik te maken van de actie.

Om verder te gaan met het voorbeeld van Tip 1. Het plaatsen van contactknoppen op de gordijnenpagina is essentieel. Of nog beter: plaats een contactformulier onderaan de pagina zodat men niet eens verder hoeft te klikken. En last but not least, zorg dat het telefoonnummer op meerdere plekken terugkomt. Zo hoeft een bezoeker niet op zoek naar je telefoonnummer en hoeven ze alleen maar te klikken. Dit werkt drempelverlagend. In dit geval is de vierde behoefte een informatie behoefte, namelijk de FAQ. Plaats een tactische link naar de FAQ op één of meerdere plekken. Om vervolgens aan het einde van de FAQ alsnog een knop te zien die stuurt op het contact opnemen.

Zit je op de offerte pagina? Verwijder dan alle afleidingen en overbodige knoppen. Het draait hier om het formulier. Later hierover meer.

Tip 3: Gooi de 3-klikken-regel in de prullenbak

We lieten het in Tip 2 al een beetje doorschemeren. Maak het mensen zo gemakkelijk mogelijk om een stap verder te gaan. Beter nog, hoe sneller ze contact opnemen hoe beter. De 3-klikken-regel komt nog wel eens ter sprake. Wij zijn van mening dat je al je behoeftes op 1 pagina vervult moet krijgen.

Tip 4: Things that look the same do the same

Een blauw kopje. Grijze tekst. Groene contact knop. Oranje linkjes in de footer. Je hebt geen idee waar je op moet klikken. Haal zoveel mogelijk afleidingen weg. Geef kopjes en teksten zoveel mogelijk dezelfde kleur. Maar nog belangrijker, geef alle linkjes dezelfde kleur. Zo snapt men waar ze op moeten klikken. Zodra iemand de impuls krijgt om verder te gaan help je ze daarmee doordat ze niet hoeven te zoeken. Als de kleur opvallend is werkt dit nog beter. Een oranje linkje valt goed op tussen grijze tekst.

Tip 5: Werk met meerdere contactformulieren

We zien vaak contactformulieren terug met een naam, e-mailadres, telefoonnummer, plaatsnaam, straatnaam, huisnummer, en en en. Het lijkt erop alsof website eigenaren soms wat afhoudend zijn om de telefoon te pakken om meer informatie op te vragen.

Ook hier geld weer, kijk wat de behoefte is. Wil je bezoeker een simpele vraag stellen of bijvoorbeeld een offerte aanvragen. Maar ook binnen een offerteformulier kun je weer gradaties aanbrengen. Less is more. Dat moge duidelijk zijn. Hoe meer gegevens je vraagt, hoe hoger de drempel wordt om contact op te nemen. Soms is het even puzzelen en velden wijzigen, maar uiteindelijk zal je er komen.

Tip 6: Geef een bezoeker keus

Vaak zien we dat een bezoeker maar één optie krijgt. Hier gaat het vaak mis. Want wat als je bezoeker nou net de optie krijgt waar hij of zij nou niet naar op zoek is? Dan ben je ze kwijt.

Bijvoorbeeld, je komt binnen op de hoofdpagina van een site. Je ziet direct in beeld ‘Neem contact op’. Maar wie ben je? Waarom moet ik gelijk contact opnemen, ik wil eerst meer over je lezen. Geef de header in dit geval twee knoppen mee:

  • Bekijk je belangrijkste dienst
  • Meer over jou

Men komt op je website omdat ze gezocht hebben op een term die gerelateerd is aan je dienst of product. Als tweede reden, ze kennen je naam en komen direct of via Google op jouw website. De knop die stuurt op je belangrijkste dienst vervult de behoefte van bezoeker 1, de knop die stuurt op informatie over jou speelt in op de behoefte van bezoeker 2.

SEO scan ontvangen?

Wil je weten of jouw website verbeterpunten heeft? Vraag onze SEO scan aan.

SEO scan aanvragen

Ga terug naar het overzicht

Zij gingen u voor

PBC Group
DBS Automotive
Reinasan
Movi Performance Gym
Van Wikselaar Automotive
Be Polished By Glennys
Logo OOWK
Jorik Algra Fotografie

Online marketeer inhuren: Tijdelijk of met oog op vast dienstverband.